سوله انواع مختلفی به لحاظ سازه ای داشته و همواره با توجه به اصول مهندسی دارای استاندارد های مخصوص به خود بوده که درصورت رعایت این استاندارد ها یک سوله مقاوم و مستحکم در برابر بارهای وارده خواهیم داشت که در این مقاله به استاندارد های طراحی و کاربرهای سوله مانند ارتفاع سوله استاندارد خواهیم پرداخت.

کاربردهای سوله و موارد استفاده از آنها

سوله ها کاربردهای مختلفی به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره دارند. امروزه کاربردهای سوله صرفا به یک جنبه ی نظامی که در گذشته از آن استفاده میشد ختم نمی شود و کاربردهای وسیع این سازه در مکانهای زیادی از جمله کارخانه های صنعتی، کارگاه ها، سالن های ورزشی، سالن های انبار مواد غذایی و سایر مواد و همچنین برای آشیانه هواپیماهای مسافربری و غیره استفاده می شود.

در واقع می توان گفت که سوله ها برخلاف تصور، پرکاربرد ترین سازه های موجود در جهان هستند و کاربردهای سوله را به هیچ وجه نمی توان در ساخت و سازهای مهندسی کم ارزش تصور کرد. سوله ها معمولا با توجه به کاربردی که دارند و نیز با توجه به منطقه ای که استفاده خواهند شد به اشکال مختلف طراحی و ساخته می شوند.

ارتفاع سوله استاندارد
ارتفاع سوله استاندارد

از دیگر کاربردهای سوله که استفاده فراوانی دارد می توان به تولیدی ها مخصوصا سالن های پرورش دام و طیور اشاره کرد. این سالن ها با توجه به ابعادی که نیاز است و همچنین با توجه به برف گیر بودن و بادی بودن منطقه دارای اشکال مثلثی و یا هلالی می باشند. سالن های سوله ای به دو صورت پیش ساخته و کارخانه ای در ابعاد کوچک و غیر پیش ساخته با ابعاد بزرگ در محل ساخته می شوند.

ارتفاع سوله استاندارد

اما در پاسخ به این سوال که ارتفاع سوله استاندارد چقدر است؟ و چه ابعادی استاندارد محسوب می شود؟ باید گفت که استاندارد ها را کاربری مورد نیاز تعیین می کند و اگر ماشین آلات و دستگاه هایی که در داخل سوله قرار میگیرند بزرگ باشند طبیعی است که ارتفاع سوله باید بزرگ در نظر گرفته شود ولی در صورت کاربری سالن هایی که زیاد نیاز به ارتفاع ندارند می توان ابعاد ارتفاعی را کم در نظر گرفت.

اما این را نیز می توان گفت که ارتفاع غالب سوله ها تا ۹ متر می باشد و حداقل آن نیز معمولا ۳ متر می باشد. همچنین سوله ها با توجه به قیمت آن می تواند به دو دسته نو و دست دوم تقسیم شود.

سوله دست دوم به لحاظ قیمت دارای قیمت پایین تری بوده ولی بایستی بدانیم که سوله دست دوم چه معایبی دارد؟

سوله دست دوم اگر دارای زنگ زدگی باشد می تواند مشکلات آتی را به همراه داشته باشد. مثلا یک زنگ زدگی در پیچ و مهره های آن باعث هرز شدن و عدم نگهداری مناسب سازه خواهد شد.

ارتفاع سوله استاندارد
ارتفاع سوله استاندارد

همچنین اگر خوردگی در گوشه تیرهای سوله وجود داشته باشد می تواند بسیار خطرناک باشد و به دلیل برش لحظه ای تیر باعث تخریب سوله از یک سمت شود.

برای سفارش طراحی سوله های خود با توجه به کاربردهای سوله یا سوله هایی که مد نظر دارید با مشاوران تخصصی این مجموعه در تماس باشید تا راهنمایی های سفارش صورت پذیرد.

 


سوله سبک 

امتیاز