سوله، از سازه‌های عمرانی بسیا پرکاربرد محسوب شده که به دو نوع نو و دست دوم تقسیم می‌شود. از آن‌جایی که ساخت سوله هزینه‌های زیادی را بر مشتری تحمیل می‌نماید، بسیاری از افراد، به ویژه در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار خود، ترجیحشان، خرید سوله دست دوم است. در سال‌های اخیر نیز به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها و همچنین قیمت آهن، فروش و خرید سوله دست دوم رواج بسیار زیادی پیدا کرده است.

سوله دست دوم چیست؟

سوله دست دوم، یک سازه کارکرده است که با بازسازی و رنگ آن، آماده فروش به مشتری می‌شود. در واقع پس از استفاده در مرتبه اول، قطعات سوله از هم جدا، در انبار نگهداری شده و در زمان استفاده مجدد قطعات اگر نیاز به بازسازی دارند، بازسازی، سپس رنگ‌آمیزی و در نهایت به هم متصل می‌شوند. البته گاهی نیز ممکن است برخی از قطعه‌ ها با نوع جدید جایگزین شوند.

انواع سوله دست دوم

سوله دست دوم دو نوع مختلف به نام سوله دست دوم استاندارد و سوله دست دوم غیر استاندارد دارد.

سوله دست دوم استاندارد

برخی اوقات پیش می‌آید که به علت تغییر کاربری زمین سوله و یا نیاز به سوله بزرگتر در همان مکان، سوله‌ای که از ابتدا نیز تجهیزات آن استاندارد و با کیفیت بوده است، به صورت کاملا اصولی و استاندارد تخریب و قطعات آن دپو می‌شوند تا در زمان دیگری مورد استفاده قرار گیرند. منظور از تخریب در اینجا، جدا کردن قطعات از یکدیگر و دپو نیز به معنای انبار کردن مواد خام در یک محیط مناسب و استفاده از آن در مواقع مورد نیاز است.

سوله دست دوم غیر استاندارد

ممکن است سوله از همان ابتدا توسط ابزارآلات و قطعات غیر اصولی و بی‌کیفیت ساخته شده باشد و سپس به دلایلی تخریب شده و مجددا به عنوان سوله دست دوم به فروش برسد. در این صورت سوله دست دوم هم قطعا غیر استاندارد خواهد بود. همچنین، این امکان وجود دارد که تجهیزات سوله اول کاملا با کیفیت بوده، اما با تخریب توسط افراد غیر متخصص کیفیت خود را از دست بدهد. در این صورت نیز اگر سوله مجددا به عنوان دست دوم به فروش برسد، کاملا غیر استاندارد خواهد بود.

کاربرد سوله دست دوم

کاربرد سوله دست دوم

به طور کلی سوله در حوزه‌های شغلی بسیار متنوعی کاربرد دارد، از صنایع سنگین گرفته تا مشاغل تولیدی مانند تولید پوشاک، مواد غذایی و… و این قضیه در مورد سوله دست دوم نیز صادق است. تنها تفاوتی که بین سوله دست دوم و نو وجود دارد این است که کاربرد سوله دست دوم از برخی نظرها محدودتر خواهد بود. به عنوان مثال، به دلیل وجود برخی نقاط ضعف‌ها در این سازه، استفاده از آن در مواردی عقلانی است که شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که قرار است سوله در آن‌جا احداث گردد، طبیعی بوده و در معرض برف و باران یا بادهای بسیار شدید قرار نداشته باشد. همچنین در زمان‌هایی که مدت زمان استفاده از سوله کم بوده و یا قرار است در زمان نه چندان دوری امکان تغییر مکان خط تولید وجود دارد نیز، استفاده از سوله دست دوم بسیار کاربردی خواهد بود.

مزایا و معایب خرید سوله دست دوم

مزایا

۱)قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه در مقایسه با سوله نو
به طور کلی قیمت آهن بالا بوده و نوسان‌های شدید اقتصادی در کشور ما نیز باعث شده تا هزینه خرید آن بسیار زیاد باشد. همچنین برای ساخت سوله نو، هزینه اجرت ساخت نیز به آن افزوده می‌شود، گزینه‌ای که برای خرید سوله دست دوم وجود ندارد. همه این‌ها باعث می‌شوند تا خرید سوله دست دوم، مناسب‌تر باشد.
۲)آماده بودن سوله و صرف زمان بسیار کم برای اجرای آن
از آن‌جایی که سوله دست دوم نیاز به طراحی و صرف زمان برای ساخت تجهیزات آن ندارد، مدت زمان اجرای آن بسیار اندک خواهد بود.
۳)انتخاب سوله از طریق دهانه توسط مشتری
۴)قابلیت جابه‌جایی و حمل و نقل سوله

معایب

۱)عدم اطمینان به مقاومت و استحکام سوله
از آن‌جایی که تجهیزات این نوع سوله دست دوم است، این امکان وجود دارد که بخش‌های از این سازه دچار خوردگی و فرسودگی شده باشد، از همین رو بازبینی دقیق آن توسط کارشناسان خبره و متخصص و همچنین خرید سوله از شرکت‌های معتبر، توصیه می‌گردد.
۲)عدم آگاهی از تاریخ انقضای سوله
طراحی سوله‌ها معمولا برای مدت زمان معینی مانند مدت ۱۰ ساله، انجام می‌شود. به همین خاطر دسترسی به دفترچه این سازه و چک کردن مدت آن بسیار با اهمیت خواهد بود.
۳)عدم نظارت مهندس ناظر نسبت به سوله دست دوم
برای ساخت سوله نو، بر طبق قانون باید نظارت یک مهندس ناظر نسبت به منطقه احداث، نوع زمین و ضوابط کاربری وجود داشته باشد. این نظارت در مورد سوله دست دوم وجود نداشته و به همین دلیل توسط خود کاربر به دقت سنجیده شود.

نکات مورد توجه در هنگام خرید سوله دست دوم

در هنگام انتخاب و خرید هر نوع وسیله‌ای، جهت انتخاب بهترین گزینه، مورد توجه قرار دادن برخی از نکات مهم است. این مورد در خصوص کالاهای دست دوم و کارکرده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
به همین خاطر، خرید سوله دست دوم مستلزم رعایت نکات ویژه‌ای است. به عنوان مثال، به دلیل آن‌که امکان فرسودگی تجهیزات سوله به هیچ عنوان دور از ذهن نیست، بازبینی دقیق آن توسط یک متخصص کاملا ضروری می‌نماید. همچنین تقاضای دفترچه مخصوص سوله از فروشنده و بررسی آن به ویژه زمان انقضای سوله، حائز اهمیت فراوانی است. سایر مواردی که لازم است مورد توجه قرار گیرند مانند خرید سوله نو است.

فروش سوله دست دوم

فروش سوله دست دوم

همان‌طور که قبلا بیان شد، به دلیل وجود مزایای متعدد به ویژه صرفه‌جویی اقتصادی و نوسان زیاد در خصوص قیمت آهن، در سال‌های اخیر متقاضیان زیادی طالب خرید سوله دست دوم هستند. همین امر، موجب شده است تا فروش سوله دست دوم نیز در کنار طراحی، ساخت و فروش سوله نو در دستور کار بسیاری از شرکت‌ها قرار گیرد. فروش سوله دست دوم نیز مانند خرید آن، مستلزم رعایت یکسری نکات است، از جمله داشتن مجوز برای فروش این نوع سازه، صادرات با مشتری، بازبینی قطعات سوله توسط متخصصين شرکت و…

 

قیمت سوله دست دوم و عوامل موثر بر آن

قیمت سوله دست دوم و عوامل موثر بر آن

از آن‌جایی که تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور رابطه تنگاتنگی با قیمت آهن دارد، هزینه خرید آهن به طور ساعتی در حال نوسان است. به همین خاطر نمی‌توان‌ قیمت ثابتی برای سوله دست دوم معین کرد. اما در حالت کلی، قیمت خرید و فرش سوله دست دوم بر اساس ابعاد و مساحت سوله، وزن آن و همچنین کیفیت مواد اولیه در ساخت آن تعیین می‌گردد. برای استعلام قیمت سوله های دست دوم می توانید با کارشناسان سبک کارانتماس بگیرید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

تقاضا برای خرید سوله دست دوم به علت داشتن مزایای متعدد و به ویژه شرایط نابه‌سامان اقتصادی در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. از همین رو شرکت‌های سازنده و فروشنده سوله نو، فروش سوله دست دوم را نیز جزو لیست کارهای خود قرار داده‌اند. خرید سوله دست دوم در کنار معایبی که دارد و البته با دقت و نکته‌سنجی تا حد زیادی قابل رفع کردن است، مزایای متعددی داشته و در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

 


سوله سبک 

امتیاز