ساخت سوله صنعتی به منظور اجرای فرآیندهای مختلف صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد. مسلماً ساخت این سوله با توجه به کارایی که دارد، با ساخت یک سوله معمولی تفاوت به مراتب بیشتری خواهد داشت. از طرفی بحث مقاومت سوله صنعتی نیز نسبت به سایر سوله‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چرا که این سوله قرار است در فضای صنعتی پر رفت و آمد کارایی داشته باشد. بنابراین باید با استانداردهای مورد نیاز برای یک فضای صنعتی طراحی و ساخته شود.

ساخت سوله صنعتی

مزایای ساخت سوله صنعتی

ساخت سوله صنعتی می‌تواند گزینه‌ای پرطرفدار و کارآمد برای افرادی باشد که به دنبال هزینه مقرون به صرفه و اقتصادی برای شروع یک فعالیت صنعتی هستند. واقعیت این است که راه‌اندازی یک سوله صنعتی به اندازه ساخت یک ساختمان پر هزینه نیست و در زمان کمتری نیز به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

نکات مهم ساخت سوله

  • ساخت سوله صنعتی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به اجرا درآید و هزینه کمتری را نیز در بر بگیرد. با این وجود، رعایت قوانین و مقررات در مورد برپایی این سوله‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. چون تنها در این صورت شرایط برای دستیابی به یک سوله قابل قبول و پایدار فراهم می‌شود. تمام سازندگان سوله‌های صنعتی و تجاری برای ساخت سوله، بر روی بررسی نیازهای مشتری و فضای کاری خود متمرکز می‌شوند. این مسئله کمک می‌کند تا برآورد ویژگی‌های سوله به‌درستی انجام شود.
  • ساخت سوله نیاز به استفاده از مواد و متریال مختلف دارد. به‌عنوان مثال فولاد یکی از موادی است که در ساخت سوله صنعتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این مواد و متریال با توجه به استحکام، دوام و طول عمری که دارند، گزینه مناسبی برای طراحی و دیزاین سوله‌های صنعتی هستند.
  • نکته دیگر در مورد انتخاب مکان مناسب برای ساخت سوله‌هاست. سوله‌ها با توجه به کارایی که دارند، محیط بزرگی را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو انتخاب مکانی با ویژگی‌های مناسب و مساحت کافی برای آن‌ها اهمیت دارد.
  • در پایان ساخت نیز این سوله باید از نظر ایمنی، ضریب زلزله، ویژگی‌های فنی، ساختاری و غیره مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. اگر برای طراحی و دیزاین سوله صنعتی و اجرای مراحل ساخت آن از افراد متخصص، حرفه‌ای و با تجربه کمک بگیرید، در این صورت از پرداخت هزینه مجدد و دوباره کاری جلوگیری خواهید کرد.

ساخت سوله صنعتی

مراحل و هزینه ساخت سوله صنعتی

  1. مراحل ساخت سوله صنعتی با تهیه جواز برای ساخت سوله و تعیین متراژ مورد نظر برای استفاده از سوله شروع می‌شود. این جواز با توجه به کاربری سوله صادر می‌شود.
  2. در گام دوم نیز زمین اختصاصی برای طراحی سوله با توجه به در نظر گرفتن فضای سبز، نوع کاربری، محوطه‌سازی و غیره دریافت می‌شود.
  3. برای اخذ مجوز احداث و طراحی نقشه ساخت سوله نیاز به دریافت معرفی‌های لازم در این زمینه وجود دارد. بخش قابل توجهی از کار طراحی و ساخت سوله توسط مهندسین باتجربه و مشاوره کارفرما انجام می‌شود. همچنین باید تخمین لازم در مورد محاسبات مربوط به ساخت سوله به تایید نظام مهندسی برسد. این محاسبات مربوط به نقشه سوله بوده و توسط کارشناسان و مهندسان انجام می‌شود.
  4. برای دریافت مجوز باید اصل و کپی A3 از نقشه مربوط به ساخت و ساز سوله به انشعاب‌های مرتبط گاز، برق، آب ارائه شود.
  5. تسطیح‌سازی زمین، خاک‌ریزی یا خاک‌برداری از مواردی است که در مراحل اجرایی ساخت سوله مورد توجه قرار می‌گیرد.
  6. قالب‌بندی وآرماتور‌‌بندی فونداسیون سازه صنعتی نقشه از دیگر مراحل اجرایی ساخت سوله صنعتی است. نکته قابل توجه در مورد ساخت و ساز سوله این است که مرحله اول ساخت سوله زیر نظر مهندسین ناظر اعزام شده از سمت سازمان نظام مهندسی انجام و تایید می‌شود.
  7. بعد از اتمام این مرحله نوبت به اخذ مجوز برای تست بتن و بتن‌ریزی شروع می‌شود.
  8. اسکلت فلزی و سوله‌سازی نیز همزمان با اجرای فونداسیون انجام می‌شود.
  9. بعد از اینکه ناظر سازه را تایید کرد، قطعات مربوط به سوله در محل نصب می‌شوند. در این مرحله نیز همچنان نیاز به تایید و کنترل وجود دارد. آن‌گاه پوشش سقف و بدنه سوله اضافه می‌شود.

قیمت ساخت سوله صنعتی

قیمت ساخت سوله صنعتی با توجه به ویژگی‌های مختلف همچون منطقه جغرافیایی، ارتفاع سوله، عرض سوله، بار ثقلی و غیره تخمین زده می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه ساخت سوله صنعتی

همان‌طور که می‌دانید هر منطقه‌ای از نظر مختصات جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، موقعیت و… با سایر مناطق متفاوت است. یک سوله صنعتی نیز باید منطبق بر همین تفاو‌ت‌ها ساخته شود. ضریب زلزله، مقاومت خاک، سرعت وزش باد، میزان رطوبت، نوسانات دما، بارش برف و … از عواملی هستند که بر وزن سازه‌های صنعتی و به تبع آن قیمت آن‌ها تاثیر دارند. به همین دلیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور محاسبات مختلفی را برای طراحی و ساخت سوله‌ها در نظر گرفته است.

ارتفاع سوله صنعتی در نوع استاندارد حدود ۶ متر در نظر گرفته می‌شود. این ارتفاع در قیمت سوله تاثیر مستقیم دارد. به‌گونه‌ای که هرچه ارتفاع بیشتر باشد، به همان نسبت وزن سوله نیز افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سوله‌های مرتفع وزن به مراتب بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

عرض یک سوله استاندارد حدود ۱۲ متر است. البته این موضوع در میان سوله‌های مختلف با توجه به نوع کارایی و میزان فضای مورد نظر تفاوت دارد. طبیعتاً هر چه سوله عریض‌تر باشد، به همان نسبت قیمت بیشتری برای راه‌اندازی و ساخت نیاز دارد.

ساخت سوله صنعتی

تفاوت سوله سبک و سوله سنگین چیست؟

اصطلاح سوله سبک و سوله سنگین در هنگام ساخت بسیار شنیده می‌شود. در واقع هر سوله‌ای که ساخته می‌شود، از دو حالت سبک یا سنگین خارج نیست. اگر سوله از نوع سنگین باشد، وزن بیشتری دارد و با متریالی مانند فولاد ساخته شده است. این سوله‌ها در ساخت و سازهای کنونی چندان مورد توجه نیستند. زیرا از انعطاف زیادی برای ساخت برخوردار نبوده و هزینه بالایی نیز برای اجرا نیاز دارند.

تفاوت سوله سبک و سوله سنگین

در حال حاضر برای ساخت سوله، از سوله سبک استقبال می‌شود. این سوله‌ها علیرغم کیفیت، دوام و استانداردهای ساخت از فلز فولاد به شکل بهینه و اصولی استفاده می‌کنند. به همین علت سبک بوده و با صرف هزینه کم ساخته می‌شوند.

جمع‌بندی

سوله‌های صنعتی برای انواع فعالیت‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سوله‌ها زمانی می‌توانند کارایی قابل توجهی داشته باشند که با رعایت استانداردها و نکات مهم ساخت و ساز طراحی و ساخته شوند. برای سفارش سوله و اطلاع از قیمت ساخت سوله، تخمین هزینه ساخت سوله، مشاوره رایگان در مورد انتخاب زمین، انتخاب متریال، تهیه نقشه سوله می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۱۹۳۱۵۰ تماس بگیرید.

امتیاز