ساخت سوله کارگاهی را می‌توان آغازی برای ایجاد یک فضای مناسب جهت کار، تولید، صنعت و امثال آن دانست. فرصتی اقتصادی که با شیوه خاص و مناسبی از تولید سوله در اختیار کارفرمایان و اداره کنندگان مشاغل قرار می‌گیرد تا با در اختیار داشتن فضای کافی و مجهز از امکانات آن بهره‌مند شوند.

در نوشتار پیش رو به بررسی هزینه‌های تهیه این نوع سازه می‌پردازیم.

هم‌چنین می‌خوانیم:

  • آشنایی با مزایای و نیز ثبت سفارش ساخت
  • تفاوت‌های موجود بین سوله سبک و سنگین
  • نصب جرثقیل و تاثیر آن در هزینه‌های ساخت سوله

ما را همراهی کنید.

ساخت سوله کارگاهی و بررسی هزینه‌ها…

سوله‌ها طی چند دهه اخیر نقش مهمی در توسعه صنایع داشته و به‌خوبی در تامین فضای لازم برای انجام کار و عرضه خدمات عمل کرده است. ساخت سوله کارگاهی که با وجود اجزای پیش ساخته از سرعت بالایی نیز برخوردار است به‌نوبه خود تاثیرات مثبت زیادی بر این روند داشته است.

این نوع سوله که ممکن است در اولین وهله در ذهن افراد تصویری از یک فضای کوچک کارگاهی را تداعی کند، در واقع مجموعه کاملی است که از اجزای گوناگون شامل ستون‌ها، پی اصلی ساختمان، سیستم‌های اتصالاتی موقت و دائمی و پرلین‌های سقفی و دیواری تشکیل یافته است. هم‌چنین در ساخت سوله کارگاهی تیرک‌‌‌های فولادی و رفترها نیز در نظر گرفته می‌شوند.

این سوله‌ها در دو نوع اصلی سوله سبک و سنگین ساخته می‌شوند که از نظر میزان کاربرد متریال مصرفی با یکدیگر متفاوت هستند. موردی که طبعا به تفاوت در میزان و نوع کاربرد مصالح منجر می‌شود.

در سوله سنگین به ازای هر متر مربع از سازه حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلوگرم فولاد مصرف می‌شود. این میزان در سوله سبک به حدود نصف این مقدار می‌رسد.

بر این اساس می‌توان با لحاظ نمودن قیمت روز فولاد نسبت به تخمین هزینه این بخش از متریال مصرفی در ساخت سوله کارگاهی اقدام نمود.

انتخاب نوع فولاد مصرفی در هر یک از این نمونه‌ها ارتباط مستقیمی با استحکام سازه نهایی داشته و میزان مقاومت آن را در برابر عوامل فیزیکی، ضربه و تاثیرات ناشی از حوادث و رویدادهای طبیعی ماند باد و باران و سیل و زلزله رقم می‌زند.

کارشناسی این موضوع و انتخاب تیر ورق فولادی مناسب با توجه به نکات فنی صورت می‌گیرد که در ادامه مطلب به بیان آنها می‌پردازیم.

با ما همراه بمانید. سوله کارگاهی، نصب جرثقیل و برآورد هزینه‌ها…

جرثقیل در سوله‌های صنعتی و کارگاهی یکی از اجزای مهم و کاربردی بوده و تهیه و نصب آن تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی سوله و هزینه‌های مصرفی در ساخت آن دارد.

جنس اسکلت سوله یا ورق‌های فولادی مصرفی در ساخت سوله کارگاهی، علاوه بر تعیین میزان مقاومت آن در برابر عوامل گوناگون و تحمل فشارهای ناشی از بارش باران و برف، بر تحمل این سازه نسبت به وزن جرثقیل‌ نصب شده درون آن نیز تاثیرگذار بوده و در محاسبه قیمت ساخت آن موثر است.

انتخاب جرثقیل بسته به نوع فعالیتی که بناست در سوله انجام شود صورت گرفته و به نوبه خود در میزان هزینه‌های ساخت موثر است. در اغلب موارد انتخاب جرثقیل‌هایی در بازه ۲ تا ۱۰ تن برای این منظور کافی بوده و از عهده کارهای این مجموعه‌ها برمی‌آید.

در سایر موارد نیز وزن جرثقیل بر اساس نیاز و الزامات کاربردی سفارش دهندگان تعیین می‌شود.

۸ مزیت ساخت سوله کارگاهی که باید شناخت!

سوله‌های کارگاهی علاوه بر موارد کاربردی معمول که از آنها استفاده می‌شود، دارای مزایایی در ساخت نسبت به سایر نمونه‌ها نیز هستند که قصد داریم در این بخش از مطلب به مرور آنها بپردازیم.

  • سرعت در اجرای مراحل ساخت:

یکی از مزایای مهم در ساخت سوله کارگاهی سرعت بالای اجرای این نوع سازه است که اصلی‌ترین دلیل آن را می‌توان به از پیش ساخته بودن اجزای کار اشاره کرد.

این مورد ضمن سهولت در مونتاژ قطعات و ساخت سوله در زمان کمتر، از هزینه‌های ساخت نیز کم کرده و آن را به گزینه‌ای اقتصادی بدل می‌کند.

  • کاهش زمان ساخت:

این موضوع از جهت سرعت بازیابی سرمایه نیز موثر بوده و نقش مهمی در اقبال عمومی به این سبک از ساخت سوله ایفا می‌کند. به این معنا که با سرعت یافتن مراحل ساخت، سرمایه‌گذار می‌تواند در زمان کوتاه‌تر نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان داشته باشد.

این مورد هم‌چنین به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کمک کرده و کیفیت آن را در پروژه ارتقاء می‌دهد.

  • صرفه جویی در نیروی انسانی:

ساخت سوله کارگاهی نسبت به تولید دیگر سازه‌ها به نیروی کار کمتری نیاز داشته و از این نظر نیز رضایت و امنیت مالی کاربران را تامین می‌کند.

  • عایق دما ورطوبت:

به‌کارگیری ورق‌های عایق در ساخت این نوع سوله به تولید فضایی با حداقل هدر رفت انرژی منجر شده و علاوه بر راحتی و ایمنی، با صرفه بالای اقتصادی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز همراه است. موردی که به ویژه از نقطه نظر محاسبه هزینه‌ها دارای اهمیت بوده و نقطه توجه کارفرمایان و سرمایه‌گذاران است.

  • مقاوم در برابر حوادث طبیعی:

ساخت سوله کارگاهی به‌دلیل کاربرد مصالح سبک و به‌ویژه قطعات پیش ساخته و استفاده از ورق‌های مقاوم با درجه سختی و انعطاف حساب شده، در برابر حوادث طبیعی از مقاومت بالایی برخوردار است. موردی که به‌ویژه در زمان زلزله و طوفان به‌خوبی خودنمایی می‌کند.

  • بهترین عایق در برابر رطوبت:

در اتصال صفحات این نوع سازه‌های سوله‌ای از پیچ‌های خودکار جهت اتصال قطعات استفاده می‌شود. موردی که فاصله بین قطعات را به حداقل رسانده و سوله را در برابر نفوذ رطوبت عایق می‌کند.

  • قابلیت بازیافت مصالح مصرفی:

ازنکات جالب در ساخت سوله کارگاهی، استفاده از مصالح قابل بازیافت است که این نوع ساخت و ساز را به پدیده‌ای دوستدار محیط زیست تبدیل نموده و از آلودگی و تخریب طبیعت تا حد امکان جلوگیری می‌کند.

  • تنوع در ابعاد و قواره:

این نوع سوله با قابلیت تغییر ابعاد و ساخت سفارشی، انعطاف بالایی از نظر شیوه ساخت، ابعاد و در نتیجه هزینه ساخت داشته و می‌تواند با توان خرید و قدرت مالی و سرمایه‌گذاری‌های متنوع تطبیق یابد.

هم‌چنین به این ترتیب الزامات کاربردی در ساخت سوله از نظر ابعاد به بهترین وجه قابل اجرا خواهد بود.

ساخت سوله فوق سبک
ساخت سوله فوق سبک

و در پایان…

ساخت سوله کارگاهی و ابعاد مختلف آن از موضوعات چالشی در فضای ساخت و ساز بوده و از جهات مختلف قابل بررسی است. یکی از این موارد نیز محاسبه هزینه‌هاست که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

پیشنهاد کارشناسان فن، انجام مشاوره با متخصصن و مهندسین مشاور است که بدون شک تاثیر بالایی در برآورد هزینه و کاهش آن خواهد داشت.

 

 


سوله سبک 

امتیاز