سوله سبک خرپایی یک نوع سازه فلزی است که از خرپاهای فولادی برای ایجاد ساختار اصلی آن استفاده می‌شود. خرپاها ساختارهای مثلثی هستند که از سه یا چند عضو تشکیل شده‌اند و می‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند.

ویژگی‌های سوله سبک خرپایی:

  • وزن سبک: سوله سبک خرپایی نسبت به سایر انواع سوله‌ها وزن کمتری دارد. این امر باعث می‌شود که هزینه ساخت و نصب آن کاهش یابد و همچنین، حمل و نقل آن آسان‌تر شود.
  • استحکام بالا: سوله سبک خرپایی از استحکام بالایی برخوردار است و می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند.
  • سرعت نصب بالا: سوله سبک خرپایی را می‌توان در مدت زمان کوتاهی نصب کرد.
  • انعطاف‌پذیری بالا: سوله سبک خرپایی را می‌توان در انواع مختلف کاربری‌ها استفاده کرد.

انواع سوله سبک خرپایی

 سوله های سبک خرپایی مهندسی پیچیده تر از سایر روش ها هستند و همین امر باعث شده تا سازندگان این نوع سوله ها بسیار محدود تر شوند زیرا این روش ساخت و طراحی حتی در دانشگاه های کشور به خوبی آموزش داده نمی شود اما لازم است بدانید که در اروپا  این روش کاملا جایگزین روش پرتو شده است زیرا با مصرف کمتر فولاد از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به روش تیر برخوردار است و همچنین هیچگونه محدودیتی در ساخت دهانه های بسیار بزرگ و بدون ستون ندارد. این مورد با روش پرتو اتفاق می افتد. ساخت یک دهانه ۶۰ متری بدون ستون امکان پذیر نیست و اگر می خواهیم این کار را انجام دهیم و باید حداقل ۸۰ کیلوگرم فولاد در هر متر مربع مصرف کنیم که شاید بتوانیم مجوز سیستم مهندسی را بدست آوریم.

  • سوله های مورد استفاده در مزارع: زمانیکه به سوله های با دهانه بزرگ نیاز داشته باشیم؛ این سوله گزینه ی مناسبی به شمار میروند.
  • سوله سبک خرپایی تجاری: در مراکز و فروشگاههای تجاری مورد استفاده میباشند.
  • سوله سبک خرپایی طاق دار: برای زیبا سازی فضای سازه ها کاربرد فراوان دارند.
  • سوله سبک خرپایی شاه تیر: جنس این خرپاها از چوب است که از لحاظ سبک بودن اهمیت دارند.
  • سوله سبک خرپایی شاه شیروانی: در سازه های شیروانی برای اضافه کردن یک اتاق استفاده میشود.
  • سوله سبک خرپایی کف سازه: این نوع سوله سبک خرپایی، دارای گسترده ترین پوشش از نوع سوله ها است.

مزایا و معایب سوله سبک خرپایی

یكی از مزایای این محصول این است كه از سبك های دیگر به ویژه سوله های صنعتی سبک تر است و اینکه می تواند بزرگترین مقاومت همه ریخته ها را تحمل کند و از نظر اندازه ورودی سوله برای این نوع محدودیتی وجود ندارد و با دهانه ۱۰۰ متر و بالاتر بدون ستون میانی نصب شده است و در این میان انواع جرثقیل های سقفی و ستونی در تناژ مورد نظر قابل نصب و اجرا هستند که نکته قابل تامل در این محصول این است که سوله سبک خرپایی را می توان به راحتی در جای دیگری باز و دوباره نصب کرد و ارتفاع این محصول زیاد است و ارتفاع دیواره آن را می توان به هر اندازه سفارش داد.

این سوله سبک خرپایی صنعتی است که بسته به نوع قالب، انواع مختلف سوله را متفاوت می کند و یکی از این نوع سوله ها سوله خرپا است و سینی های خرپایی از قوطی های پروفیل ساخته شده و به شکل خرپا هستند بنابراین یکی از ویژگی هایی که باعث می شود سبک تر از سایر ریختن ها از جمله تیراندازی با کمان ساختار هندسی آن باشد و از نظر اقتصادی نیز بسیار اقتصادی است.

در سال های اخیر ما پیشرفت قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز ریخته ایم و سوله سبک خرپایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و طبق جدید ترین فناوری در جهان  این سوله ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که علاوه بر سبک بودن، مقاومت این فلزات در برابر عوامل محیطی حفظ می شود و این ویژگی برجسته ای برای این نوع سوله ها است.

عواملی که در استفاده از این نوع سوله سازی تاثیر می گذارند، مزایای بسیاری نسبت به سایر سوله ها دارند و یکی از ویژگی های سوله خرپای این است که این نوع سوله ها هیچ نقصی ندارد که در این قسمت به چند مورد از مزایای استفاده از سوله سبک خرپایی می پردازیم که عبارتند از :

  • وزن بسیار کم و استحکام بالا
  • قیمت مناسب به دلیل وزن کم و تنوع سازه های موجود در آنها.
  • انعطاف پذیری در طراحی و ساخت
  • قابلیت طراحی و ساخت در ارتفاع و دهانه های نامحدود
  • امکان استفاده از جرثقیلهای سقفی به علت دوام ومقاومت بالا
  • استاندارد بودن
  • استفاده از فولاد کمتر به نسبت ساختمان ها و سایر سازه ها
  • قابل استفاده در تاسیسات مکانیکی ، سرمایش و روشنایی گرمایش است.
  • طبق مقررات ملی ساختمان طراحی و ساخته شده است.
  • برای صنایع تجاری ، ورزشی ، مسکونی و تفریحی استفاده می شود.

اجزای سازنده سوله سبک خرپایی

  • قاب اصلی: برای قاب اصلی در سوله سبک خرپایی از تیرها و ستونها استفاده میشود؛ از آنجاکه بارها به صورت عمودی به سازه وارد میشود، تیرها نیز به صورت عمودی قرار میگیرند.
  • وال پست: این قطعات به عنوان تکیه گاهی برای دیوارهای اصلی استفاده میشوند. وال پستها به صورت عرضی در ابتدا و انتهای سوله سبک خرپایی قرار میگیرد.
  • استراتوظیفه ی اتصال قابهای اصلی سوله ها را برعهده دارند. به صورت طولی به کار برده میشوند؛ وظیفه ی آنها انتقال نیرو بین قاب ها میباشد.
  • لاپه: این اعضا به صورتz مانند و برای اتصال سقف به پیکره سوله استفاده میشوند.
  • میل مهار یا سگرود: لاپه ها توسط ۲ یا ۳ میلگرد طولی به یکدیگر متصل میشوند که به آنها میل مهار گفته میشود که نیروهای جانبی را مهار میکنند.
  • مهاربند سقف: این اعضا به صورت کششی کار میکنند. دورتادور سوله و قابها را پوشش میدهند؛ برای استحکام و انسجام بیشتر سقف استفاده میشوند.
  • مهاربند دیوار: این عضو در سوله سبک خرپایی برای مهار نیروهای طولی استفاده میشود.

مواد سازنده سوله سبک خرپایی

مواد اصلی در در ساخت لوله سوله سبک خرپایی فولاد است که برای تحمل بارهای وارده به این سازه ها استفاده میشود. میزان فولاد بکار رفته در آنها تاثیر بسیار زیادی در وزن آنها دارد. وزن سوله ها تعیین کننده قیمت آنهاست. با روشهای سبک سازی بدون کاهش کیفیت سازه های با وزن پایین میتوان طراحی کرد.

اطلاعات لازم برای طراحی سوله سبک خرپایی

 ساخت و طراحی سوله سبک خرپایی یک کار پیچیده و نیازمند دقت زیاد است، استفاده از طرحی که کمترین دورریز ورق و ابزار را دارا باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای این کار باید بارهای مرده مانند برف و باران و نیز بارهای جانبی مانند نیرویی که باد شدید و زمین لرزه به آن وارد میکند را در نظر بگیرید. طراحی باید به گونه ای باشد که ارتفاع سوله و ارتفاع جانبی آن مطابق استانداردهای طراحی سوله انجام پذیرد. درزهای انقطاع در داخلا سوله، شیب سقف سوله نسبت به دهانه سوله، پوشش مورد استفاده در سقف سوله (ساندویچ پنل یا ورق گالوانیزه و …)، طراحی نحوه جابجایی سوله، طراحی پرلین های سوله که توسط نرم افزار انجام میشود، نکاتی هستند که در طراحی سوله سبک خرپایی باید در نظر گرفته شوند.

مزایای سوله سبک خرپایی نسبت به سایر سوله ها

سوله سبک خرپایی سبکترین نوع سوله هاست و روشهای ساخت سوله سبک خرپایی کاملترین طراحی را دارا میباشد، از این رو این سوله ها پیشرفته ترین سوله ها محسوب میشوند و تا کنون توانسته است تمام معایب سایر سوله ها را پوشش دهد. همچنین یکی از قطعات سوله سبک خرپایی، دهانه سوله ها است که برخلاف انواع دیگر آنها محدودیتی در اجرای دهانه ندارد و میتوان در اندازه های بالای ۱۰۰ متر بدون ستون میانی ساخته شوند. به هر اندازه دهانه سوله بدون ستون میانی، عرض بیشتری داشته باشد در نتیجه فولاد بیشتری در آن بکار میرود که باعث میشود متراژ دیوار و فندانسیون مورد استفاده در آن کمتر شود که همین امر سبب کاهش هزینه های کارگری و نیروی انسانی میشود.

کاربرد سوله سبک خرپایی

یکی از عوامل مهم استفاده از سوله سبک خرپایی در جهان مقاومت آن در تمام شرایط محیطی و آب و هوایی است که این سبب شده تا در استادیوم های بزرگ جهان، پلهای طویل و عریض، برجهای معروف و بزرگ، سازه های حمل سیمهای برق، قابل کاربرد در اسکانهای اضطراری، در سالنهای کشاورزی مانند مرغداری و پرورش بوقلمون، گاوداری ها، استفاده در سالن های نمایشگاهی، سردخانه ها، انبارها، استخر و …

پوشش سقف سوله سبک خرپایی

 ساندویچ پانل های سقفی و دیواری که یکی از کارامدترین و بهترین انتخابها برای پوشش سقف است که گفتنی است این روش گرانترین انتخاب هم میباشد.

ورق گالوانیزه که این پوشش توسط عایق پشم شیشه گالوانیزه و آلوزینک اجرا می شود.

ورق سقفی برای پوشش سقف و آجر و سیمان برای پوشش دیوارهای سوله که این روش یک روش قدیمی است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

 تفاوت سوله سبک خرپایی و سوله تیرورقی

 سوله های تیرورقی سرتاسر از فولاد ساخته شده اند، هم ستون ها و هم اسکلت با ورقهای فولادی ساخته میشوند که باعث میشود وزن سازه ها بسیار بالاتر باشد؛ از این لحاظ یک فندانسیون محکم برای تحمل وزن سازه است. لذا این سوله در دسته بندی سوله های سنگین قرار میگیرند. برخلاف سوله های تیرورقی، سوله های خرپایی از لحاظ اسکلت، فندانسیون، پوشش سقف و ستونها به دلیل اینکه کمتر از فولاد استفاده میشود ونیز بکاربردن پروفیل در اجرای این سوله ها باعث شده در مجموعه سوله های سبک قرار گیرند.

قیمت ساخت سوله سبک خرپایی

 همانطور که گفته شد حداقل اختلاف قیمت بین یک خرپا سبک و یک پرتوی پرتاب حداقل ۲۰% است و این اختلاف در بازشوهای بسیار گسترده تا ۷۰% نیز می رسد اما قبل از هر مشکلی در این باره چند نکته وجود دارد در مورد تفاوت صحبت کنید بنابراین بهتر است کمی بیشتر در مورد ریختن سبک های خرپا و سبک آربور آگاهی داشته باشید.

هنگامی که قصد ساخت یک سوله را دارید باید کارهای بسیار مهم و حیاتی را انجام دهید که می تواند قیمت نهایی را برای شما تاثیر بگذارد و هر یک از آن ها را توضیح خواهیم داد و از جمله این کار ها عبارتند از:

  • ابعاد ریخته شده را مشخص کنید
  • روش ساخت ریخته گری را مشخص کنید
  • استعلام قیمت شرکت های ساختمانی ریخته شده
  • ساخت یک ریخته

مجموعه سبک کاران آذین صنعت با بهره گیری از دانش متخصصین در صنعت ساخت و ساز با طراحی بهینه و استفاده از اکیب مچرب با تجربه ای چندین ساله  و روزمه ای قوی در سراسر ایران در خدمت کارفرمایان محترم می باشد.

امتیاز