در پاسخ به این سوال که سوله سبک چیست؟ ابتدا اشاره ای به قدمت سوله در ایران داشته باشیم که قدمت ۱۰ ساله در ایران دارد و از انواع سوله ها می توان به سوله سبک اشاره کرد که از انواع دیگر موجود بهترین از نظر قدرت و استحکام است که در آن از فولاد کمتری استفاده می شود.

در ساخت کوچکترین سازه ها تا پروژه های عظیم می توان از سوله سبک استفاده کرد و در جاهایی که نیازمند دهانه های بزرگ است کاربرد بیشتری دارد و هیچ گونه محدودیتی برای استفاده در سازه ها از این نوع سوله را وجود ندارد.

در پروژه هایی مثل گاوداری، بیمارستانی، سالن های ورزشی، مراکز نمایشگاهی و خیلی پروژه های دیگر می توان از این نوع سوله استفاده کرد.

سوله سبک

سوله سبک

با توجه به اینکه از فولاد کمتری استفاده می شود هزینه کمتری نسبت به سوله های سنگین دارد، در نتیجه برای صنعتگران از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

کیفیت سوله های سبک بسیار بالا است و برای سازه هایی عظیم که کیفیت و استحکام در آنها مهم است استفاده می شود. سوله های سبک وزن خیلی کمتری به دلیل استفاده کم از فولاد نسبت به سوله های سنگین دارند. از رایج ترین سوله های  سبک سوله خرپایی، سوله HSS، سوله سبک قوسی است. روشی که در ساخت سوله های سبک در پیش میگیرند، پیشرفته ترین تکنولوژی می باشد که متاسفانه به دلیل کمبود افراد متخصص هنوز جایگاه خود را در ایران پیدا نکرده است.

ساخت سوله

به سازه های فلزی با سقف شیبدار که برحسب محاسبات فنی خاص به اشکال مختلف تولید می شود، سوله گویند. سازه های شیب دار یا سوله به لاتین Gable Bents یا Ridge Bents نامیده می شوند. سوله ها برحسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی دارند. از این سازه ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی، پارکینگ ها، مرغداری ها، دامداری ها، فروشگاه ها و موارد دیگر استفاده می شود. نکته ی مهم جهت مقرون به صرفه بودن و قیمت سوله در ساخت سوله این است که باید نسبت به نوع کاربرد و ابعاد بسیار دقت نمود.

مزایای سوله سبک چیست؟

در پاسخ به سوال مزایای سوله سبک چیست؟ باید اشاره داشت که با توجه شما میتوانید سازه خود را در هر ابعادی با هر دهانه ی باشد با سوله های سبک بسازید و هیچ محدودیتی ندارید حتی می توان از این نوع سازه برای درهای هواپیما استفاده کنید.

دومین مزیت سوله خرپایی (سبک) مقاومت در برابر زلزله و طوفان های سهمگین حتی بیشتر از سوله های سنگین است.

تحمل وزن جرثقیل با هر تناژی را دارد، این هم مزیت دیگر می باشد.

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم به دلیل استفاده از فولاد کمتر پس از لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر است.

مزیت دیگر این است که سوله های سبک را با پیچ و مهره به هم وصل می کنند پس هر موقع خواستید می توانید این پیچ و مهره ها را باز کنید و سوله خود را به جای دیگر منتقل کنید.

همین طور باید در نظر داشت که نسبت به سوله های دیگر این نوع سوله زمان کمتری می برد، به عبارتی زمان کمتری برای ساخت سازه با این سوله ها نسبت به سوله های سنگین دارد.

معایب سوله سبک چیست؟

در پاسخ به سوال معایب سوله سبک چیست؟ می توان گفت که با توجه به مزایایی که عنوان شد، شاید نتوان ایرادی به سوله سبک گرفت، اما این نکته را باید در نظر داشت برای سازه هایی با دهانه ی کمتر از هجده متر هزینه تقریبا نزدیک به سوله سنگین خواهد شد.

اگر به دنبال ساخت سازه ای هستید با ما تماس بگیرید ما در این مورد مشاوره های لازم را انجام خواهیم داد پس فرصت را از دست ندهید.

در حال حاضر، به علت نوسانات شدید در خصوص هزینه کلیه مواد و مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان و مخصوصاً آهن آلات مصرفی در اسکلت سازه اکثر کارفرمایان جهت احداث سازه صنعتی مرتبط با کار خود به دنبال ارزان ترین گزینه (سوله سبک) ساخت و ساز هستند.

مهمترین فاکتور در انتخاب ارزان ترین گزینه برای ساخت سازه های صنعتی و ساختمانی طراحی بهینه می باشد.

در طراحی بهینه، بسته به نوع کاربری ابعاد، ارتفاع و محل پروژه هدف طراح شناسایی بهرین فرم هندسی اعضای اصلی سازه به لحاظ مشخصات ابعادی و مقاطع می باشد.

سوله های سبک مطرح شده در سازه های صنعتی، عموماً دارای فرم خرپایی دو بعدی و سه بعدی می باشند.

فرم خرپایی در سوله ها دارای انواع محتلف از قبیل قوسی، شیب دار و مسطح بوده و انواع مقاطع فولادی بسته به کاربری مدنظر کارفرما و طراح پروژه انتخاب می شود.

مقاطع موزد استفاده در سازه خرپایی انواع مختلفی داشته و بسته به طرح می تواند ستون و سقف خرپایی داشته و یا ترکیبی از تیرورق و خرپا در نظر گرفته شود.

همچنین مقاطع مورد استفاده در خرپا میتواند مقاطع توخالی دایره، مربع و مستطیل در نظر گرفته شود.

استفاده از خرپا در سازه باعث استفاده بهینه از مصالح مصرفی می شود که این امر سبب سبک سازی در حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد نسبت به سازه های سنتی گردد.

صرفه جویی در مصرف آهن آلات باتوجه به نوسانات شدید قیمت آهن، سوله های سبک خرپایی را جزو گزینه های اصلی در انتخاب طرح توسط کارفرما می گردد.

سبک کاران با بهره گیری از دانش متخصصین در صنعت ساخت و ساز با طراحی بهینه و استفاده از اکیب مچرب با تجربه ای چندین ساله  و روزمه ای قوی در سراسر ایران در خدمت کارفرمایان محترم می باشد.

 


سوله سبک 

5/5 - (101 امتیاز)