اگر قصدتان استفاده از سوله برای سازه خودتان است اما نمی دانید از کدام سوله استفاده کنید می توانید با ما تماس بگیرید و از نمونه کار ما که ساخت انواع سوله های سبک و سنگین توسط سوله سازان متخصص و با تجربه انجام می شود و دارای کیفیت بالا و شرایط عالی می باشد بهره ببرید.

انواع سوله های سبک و سنگین و آشنایی با آنها

برای آشنایی با انواع سوله های سبک و سنگین اول به قدمت هر سوله می پردازیم که  قدیمی ترین سوله ها در ایران سوله سنگین یا سوله تیر ورقی (که به آن سوله سنتی هم می گویند)است که هنوز هم در ایران بیشترین استفاده را دارد، اما در اروپا تقاضای این سوله ها به شدت کاهش یافته است.

نوع دیگری از سوله ها به نام سوله سبک (سوله خرپایی یا سوله سبک قوسی) نام دارد که در ایران تقریبا قدمت ۱۰ ساله دارد اما در اروپا بیشتر از ۳۰ سال قدمت دارد.

دلیل اینکه استفاده از این سوله ها رایج نشده است، کمبود افراد متخصص در این زمینه می باشد. 

در این قسمت از مقاله به معرفی انواع سوله های سبک و سنگین می پردازیم.

سوله سنگین چیست؟

سوله سنگین یا سوله تیر ورقی یکی از انواع سوله ها می باشد که در گذشته به دلیل نبود دانش و نرم افزار محاسباتی و ارزان بودن فولاد استفاده از این سوله ها رایج بوده است.

در ساخت این سوله، سوله سازان به صورت تجربی این کار را یاد می گرفتند  و برای اطمینان از استحکام سازه از فولاد بیشتری استفاده می کردند تا در برابر زلزله و طوفان مستحکم باشد.

با توجه به توضیحات ارائه شده، این نوع از سوله دارای معایب بسیاری می باشد که از جمله زمان بر بودن و هزینه هنگفت، استحکام کم و نبود نرم افزارهای محاسباتی باعث می شد کار به صورت تجربی انجام می گرفت.

امابا وجود معایبی که اشاره کردیم در بسیاری از موارد می تواند اقتصادی تر از دیگر سوله ها باشد.

آشنایی با سوله سبک

سوله سبک یا سوله خرپایی می توان گفت که جزء انواع سوله های نوپا می باشد و در این نوع از سوله به دلیل استفاده کم از فولاد، هزینه کمتر و زمان کمتری برای ساخت سوله نیاز است.

هیچ گونه محدودیتی در استفاده از این سوله در ساخت سازه ها نداریم و میتوانیم سازه هایی با دهانه عریض تر نیز بسازیم.

در برابر زلزله و باد و طوفان و جرثقیل هایی با تناژ بالا استقامت و استحکام بالایی دارد.

برای اتصال این نوع سوله از پیچ و مهره استفاده می شود و این مزیت باعث می شود تا بتوان در صورت نیاز، سوله را از جایی به جای دیگر منتقل کرد.

کیفیت کار بهتر از سوله سنگین (سوله تیر ورقی) است چون از مصالح با بهترین کیفیت استفاده می شود.

در میان مزایایی که سوله خرپایی دارد عیبش این است که در سازه هایی با دهانه کمتر از ۱۸ متر هزینه ای برابر یا چه بسا بیشتر از سوله تیر ورقی دارد و هر چه قدر دهانه عریض تر از ۱۸ متر می شود هزینه سوله نیز پایین تر می آید.

باید در نظر داشت که نوع دیگری از سوله به نام سوله فوق سبک وجود دارد که نباید با سوله سبک اشتباه گرفته شود و سوله فوق سبک سازه ای به مراتب سبک تر از سوله های سبک دیگر است.

اگر هنوز بعد از آشنایی با انواع سوله های سبک و سنگین نیاز به راهنمایی دارید حتما با ما در تماس باشید تا ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

 


سوله سبک 

امتیاز