در ابتدا باید اشاره کرد که سوله دست دوم طیبعتا ارزانتر از سوله های دیگر است و در اینجا به تفاوت های آن با سوله های نو و نکاتی که در خرید باید به آن توجه شود اشاره می کنیم.

سوله های دست دوم به دو دسته استاندارد و غیر استاندارد تقسیم میشوند:

۱سوله دست دوم استاندارد چیست؟

این سوله ها به علت تغییر کاربرد زمین سوله و تبدیل ان به یک مکان دیگر و یا ایجاد سوله های بزرگتر در محل همان سوله تخریب شده اند اما کاملا استاندارد بوده اند و در هنگام تخریب به صورت اصولی و استاندارد باز شده اند و در یک مکان دیگر دپو شده اند و با قیمت مناسب تری نسبت  به  سوله نو فروخته خواهند شد.

حال شاید به این سوال برخورد کنید که دپو یعنی چه؟

در اصل دپو در محیط های صنعتی کاربرد دارد و به محیطی گفته میشود که در ان مواد خام در انبار انباشته می شوند تا بعداً در فرایند تولید به کار گرفته شوند

۲سوله دست دوم غیر استاندارد چیست؟

در بالا ذکر شد که سوله های استاندارد از خراب کردن سوله های سالم تولید میشود اما سوله های غیر استاندارد از تخریب سوله های سالم ساخته نمیشوند و  اسکلت فلزی ,کابلکشی و دیوار های آن ها دست دوم هستند که باعث ضرر و زیان کارفرماها خواهد شد و غیر قانونی است پس حتما به این نکته توجه کنید تا دچار ضرر نشوید زیرا همانطور که می دانید اسکلت فلزی یک سوله مهم ترین قسمت آن محسوب می شود و باید در ساخت آن از ورقه های ضخیم آهنی و جوش های مناسب استفاده شود و اگر خدای ناکرده فرد از ورقه های نازک و دست دوم و لوله های نازک که پرس شده و به شکل ورق در امده اند در ساخت آن ها استفاده کند فاجعه ی بزرگی ممکن است رخ دهد مثل بارش برف یا وزش باد  که باعث می شود این سوله ها تخریب شده و خسارت های جانی و مالی فراوانی به جا خواهد گذاشت

نکاتی که باید در خرید سوله دست دوم در نظر داشت:

  • ابعاد سوله دست دوم : باید به طول عرض و ارتفاع مورد نظر توجه کرد و باید دقت کنید که ابعاد را آکس تا آکس و پشت تا پشت جابه جا نگوییم زیرا باعث میشود هزینه های مکرری ایجاد شود و حتی از سوله نو بیشتر هزینه کنیم.
  • وزن سوله دست دوم :باید دقت کنیم که سوله دست دوم را به صورت متر مربع خریداری کنیم و سپس با سوله نو مقایسه کنیم  که سنگین تر نباشد زیرا هم قیمت ان بیشتر میشود و هم باید اصول سبک سازی رعایت شود و به نسبت باید ۳۰% ارزان تر از سوله نو به مشتری اراِيه شود.
  • کیفیت سوله دست دوم : که در بالا به اهمیت ان اشاره شد و باید در مقایسه با  مدت زمان استفاده مفید از سازه, پوسیدگی ان و استهلاکش مورد نظر قرار بگیرد یعنی اگر یک سوله نو داشته باشیم که با ۵۰ سال استفاده  بازدهی مفید ان عدد فرضی y باشد و سوله ی دست دومی داشته باشیم که با ۲۵ سال استفاده بازدهی مفید ان نصف عدد y شود این سوله دست دوم نا مناسب خواهد بود.

مزایای سوله دست دوم

خرید سوله دست دوم دارای مزایای بسیاری زیادی نسبت به سوله‌های نو می‌باشد.

  • این نوع سوله‌ها دارای قیمت مناسب تری نسبت به سوله‌های نو و طراحی شده می‌باشند. لذا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه اند.
  • همچنین زمان اجرای پروژه این سوله ها بسیار پایین تر از سوله های نو میباشد.
  • امکان انتخاب سوله از طریق دهانه توسط مشتری جزء مزیت های مهم سوله های دست دوم میباشد.
  • همچنین این سوله‌های کارکرده برای خطوط تولیدی که کیفیت سوله در درجه اول ازاهمیت بسیار بالایی برخوردار نیست، گزینه‌ی مناسبی است.
  • یکی از مواردی که در انتخاب سوله باید مورد توجه قرار دهید این است که باید یک سوله با کیفیت را با قیمت پایین و درجه کیفی بالا خریداری نمایید.
  • با توجه به بالابودن هزینه سوله نو برای بسیاری از مشاغل مقرون به صرفه نیست.
  • در نتیجه یکی از راه‌ها برای خرید سوله با کیفیت خرید و انتخاب سوله دسته دوم می‌باشد.
  • در اینجا لازم به ذکر است که سوله های دست دوم از نظر طول عمر و مقاومت با سوله نو برابری می کند.
  • از دیگر مزایای این سوله ها زمان یا به عبارت دیگر آماده بودن آن می باشد.

سوله دست دوم چه معایبی دارد؟ موارد استفاده از آنها

با توجه به اینکه سوله ها معمولا با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل می شوند و امکان باز کردن اتصالات آنها وجود دارد، لذا می توان از سوله هایی که قبلا طراحی و اجرا شده اند نیز به عنوان سوله دست دوم استفاده کرد.

اما برای استفاده از سوله دست دوم می بایست به سوال سوله دست دوم چه معایبی دارد؟ پاسخ داد تا کسانی که قصد خرید سوله دست دوم را دارند بتوانند با خیالی آسوده تر تصمیم بگیرند.

همان طور که در بسیاری از اماکن ورزشی، کارخانه ها و کارگاه ها مشاهده کرده اید کاربردهای سوله بسیار متنوع و متفاوت است و امروزه نمی توان مثل گذشته کاربرد های محدودی را برای این سازه در نظر گرفت.

یکی از مواردی که در تصمیم گیری برای استفاده یا عدم استفاده از سوله دست دوم به ما کمک خواهد کرد کاربردی است که سوله برای کار مورد نظر ما دارد.

اما قبل از اینکه بدانیم سوله دست دوم برای چه کاربرد هایی مفید است پاسخ سوال سوله دست دوم چه معایبی دارد؟ را در ادامه خواهیم داد.

سوله دست دوم

یکی از معایبی که بکار بردن سوله های دست دوم برای ما ایجاد مسئله خواهد کرد این است که این سازه ها برای مدت زمانی خاص مثلا ۲۰ سال طراحی می شوند.

اگر ما در کارهای خود از سوله های دست دوم استفاده کنیم باید به دفترچه های سازه ای و طول عمر سازه دقت لازم را داشته باشیم تا قبل از به اتمام رسیدن عمر سازه از آن بهره ببریم.

از دیگر مواردی که در پاسخ به سوال سوله دست دوم چه معایبی دارد؟ می توان داد این است که در سوله های دست دوم بر خلاف سوله های نو، نظارت مهندس ناظر در ساخت سوله با توجه به ضوابط کاربری و نوع منطقه و نیز نوع زمین وجود ندارد.

در نتیجه سوله ای که تهیه می کنید بایستی توسط خودتان کاربری سنجی شده و منطقه ای که می خواهید انتخاب کنید مشابه منطقه ای که سوله قبلا در آن اجرا شده باشد.

 

و از مهم ترین معایب سوله های دست دوم که نمی توان برای آن کاری کرد، کیفیت مواد بکار رفته در سوله به هنگام ساخت است.

برخی سوله ساز ها مواد بی کیفیتی را برای ساخت سوله بکار می برند و سوله های ساخته شده ی خود را به اسم سوله دست دوم بفروش میرسانند که به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

از دیگر معایبی که سوله های دست دوم دارند عدم اطمینان به مقاومت صد درصدی آنها است زیرا ممکن است در گوشه هایی از سوله به دلیل استفاده از آن خوردگی های سازه ای بوجود آمده باشد و سازه را غیر ایمن کند.

برای اینکه از سوله های دست دوم با خیال راحت تر استفاده کنیم بایستی حتما بازبینی های دقیقی توسط کارشناسان مهندسی انجام گیرد. معمولا سوله های دست دوم برای کاربردهایی با مدت موقت مثل سوله های انباری به منظور نگهداری مواد مقاوم و خشک، سوله های با رفت و آمد های کم و سوله های با کاربری آشیانه ماشین آلات فرسوده مناسب تر بوده و استفاده ی بهتری خواهد داشت.

اجاره سوله دست دوم

قیمت اجاره سوله دست دوم چقدر است؟

سوله به صورت کلی در بازار به صورت نو و کار کرده میباشد و هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند . از جمله مواردی که در قیمت گذاری سوله دست دوم موثر است میتوان به ابعاد آن سوله و همچنین افزایش یا کاهش قیمت وزن آهن استفاده شده در آن سوله اشاره کرد. از دیگر فاکتور های موثر در قیمت گذاری سوله ها باید علاوه بر محاسبه قیمت بر حسب متر مربع آن به اندازه سایبان های آن نیز توجه کرد. به هیچ وجه به لسیت قیمت های موجود در اینترنت توجه نکنید چراکه معمولان دلالان با استفاده از آهن های ضایعات، سوله های بسیار بی کیفیت با آهنهای بی کیفیت و خرد شده به هم جوش می دهند و سپس سنگ می زنند و در آخر رنگ می کنند تا شما متوجه این موضوع نشوید. پس برای خرید سوله دست دوم باید به چه مسائلی توجه کرد؟

حتما برای خرید سوله دست دوم مسائلی که با آن رو به رو میشوید را جایی یادداشت کنید اما فقط به اینکار اکتفا نکنید، چون امکان دارد با اطلاعات اشتباهی آن را پر کنید، پس باید حتما دفترچه محاسباتی سوله تان را از فروشنده درخواست کنید، بعد از آن به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنید و به کارشناسان برای بررسی دقیق آن ارائه دهید، تا از پایداری و کیفیت سوله ای که میخواهید خریداری یا اجاره کنید مطمئن شوید.


سوله سبک 

امتیاز