ساخت سوله کارخانه و کاربردهای آن در صنعت امروزه بخشی از راه‌اندازی هر واحد صنعتی به‌شمار می‌آید. سقف‌های شیب‌دار و فضای محاسبه شده و تخصصی، دیوارهای عایق و وجود تجهیزاتی نظیر جرثقیل، این نوع سوله را به یکی از پایه‌های توانمندی در اجرای طرح های صنعتی تبدیل نموده است.

دهانه بزرگ این نوع سوله و در نظر داشتن نکاتی چون ابعاد آن، وجود جرثقیل و بارگزاری‌ها و بسیاری موارد دیگر که توسط مهندسین محاسبه و اجرا می‌شود، نقش این نوع سوله را به‌عنوان مکان احداث کارخانجات مفید و موثر نموده است.

در این نوشتار به بررسی ساخت سوله کارخانه پرداخته و نکات و زوایای مختلف آن را کنکاش می‌کنیم.

تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید.

ساخت سوله کارخانه و مراحل آن!

احداث کارخانه و راه‌اندازی آن این روزها و با توجه به وجود سوله‌هایی با مزایای کاربردی فراوان تا حدود زیادی تسهیل شده است. مهندسین متخصص در ساخت این سازه در انواع سوله سبک و سنگین با در نظر گرفتن نکات و موارد مهم و اجرای آنها، بهترین و مفیدترین سوله را به کارفرمایان و مجریان معرفی نموده و طرح و اجرای آن را کلید می‌زنند.

در چنین شرایطی است که می‌توان گام‌های بعدی را با اطمینان و ثبات برداشته و عملیات ساخت سوله کارخانه را آغاز نمود.

یکی از شروط مهم در تولید یک سوله استاندارد و مورد تایید برای کارخانه، رعایت استانداردهای کیفی در همه مراحل زیر نظر سازمان صنایع است. به این ترتیب لازم است مراحل کار را با در نظر گرفتن فاکتورهای لازم و مشورت با کارشناسان مربوطه صورت گیرد.

در این بخش از مطلب قصد داریم این مراحل را همراه با شما مرور نماییم.

با ما همراه باشید.

ساخت سوله فلزی

آمادگی برای ساخت سوله کارخانه زیر نظر سازمان صنایع در ۷ گام!

تعیین کاربری سوله و تهیه زمین لازم: نوع سوله اعم از سوله سنگین یا سبک و زمین مورد نیاز برای پیاده‌سازی آن تنها با تعیین دقیق نوع کاربری قابل تشخیص است. متراژ زمین و محل قرارگیری آن و نیز آماده‌سازی سطح برای اجرای طرح ساخت سوله کارخانه از جمله مواردی است که در این مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

اخذ مجوزهای لازم: پس از تایید محل توسط مهندسین نوبت به اخذ مجوزهای مربوطه می‌رسد. لازم است این مجوزها درباره زمین مورد نظر و نوع کاربری که بناست در آن انجام شود از مراجع ذیصلاح اخذ و به تایید وزارتخانه مورد نظر برسد.

مشاوره جهت ساخت اسکلت: مشاوره با مهندسین کارآزموده درباره طراحی و ساخت اسکلت سوله از این جهت حائز اهمیت است که اسکلت در سوله کارخانه اساس و مبنای ساخت اصولی آن به‌شمار می‌آید. بر این اساس لازم است در مورد اجرای این بخش توجه لازم و کافی صورت گرفته و با متخصصین امر مشورت صورت گیرد.

دفترچه محاسبات و نقشه‌های مربوطه و تایید آنها توسط سازمان نظام مهندسی نیز بخش دیگری از مراحل کار است که نباید از نظر دور بماند.

تهیه طرح و نقشه‌: تهیه نقشه‌های مربوط به ساخت سوله کارخانه و اخذ مجوز احداث داده جهت دریافت انشعابات آب و برق و گاز و… و تهیه کپی از کلیه این موارد نیز بخش مهم دیگری از مراحل کار به‌شمار می‌آید.

مهیا نمودن و آماده‌سازی زمین: لایه‌برداری، همسطح‌سازی و خاکریزی زمینی که سوله بر روی آن احداث می‌شود از جمله مواردی است که توسط کارشناسان و پیمانکاران مربوطه تعیین و اجرا می‌شود.

آرماتوربندی و قالب‌سازی فونداسیون: در این مرحله و پس از انجام مراحل مقدماتی کار نوبت به آرماتوربندی و قالب‌بندی فونداسیون می‌رسد. باید توجه داشت که این موارد باید منطبق با نقشه‌های ساخت سوله صورت گیرد.

ساخت همزمان اسکلت فلزی و فونداسیون زیر نظر مهندسین ناظر از طرف سازمان نظام مهندسی: اجرای همزمان اسکلت و فونداسیون از جمله مواردی است که با افزایش سرعت کار بر کیفیت جنبه اقتصادی آن نیز می‌افزاید. لازم به ذکر است که مهندسین ناظر بر این بخش باید خارج از پروژه و از طرف سازمان نظام مهندسی اعزام شده و تایید شوند.

پس از انجام این مراحل نوبت به ساخت سوله می‌رسد که خود شامل مراحلی بوده و در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

ساخت سوله و مراحل آن…

هر سوله کارخانه دارای بخش‌های مختلف است که ساخت و مونتاژ آنها نیازمند نیروی کار متخصص و کارآمد است. ساخت پوشش سقف سوله شامل انواع مختلف از قبیل سقف شیب‌دار با پوشش ترکیبی آلومینیوم و پشم شیشه یا انواع ساندویچ پانل سقفی با تزریق فوم بین دو لایه است. این موارد در برابر زلزله و حوادث طبیعی مقاوم بوده و عایق خوبی نیز برای صدا، دما و رطوبت به‌شمار می‌آیند.

ساندویچ‌ پانل‌ها هم‌چنین به لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه بوده و به‌دلیل پیش ساخت بودن، مزایای زیادی در صرفه جویی زمان، کاهش نیاز به نیروی انسانی کار برای مراحل نصب و دیگر هزینه‌ها را به‌دنبال دارند.

دیوارچینی و کف‌سازی بخش‌های دیگری از ساخت سوله هستند که اجرای استاندارد آنها با در نظر گرفتن مواردی مانند تراز کردن کف و درزگیری دیوارها نقش مهمی در باقی ماندن و طول عمر این سازه ایفا می‌کنند.

هزینه ساخت سوله کارخانه

وزن متریال مصرفی و محصول نهایی در ساخت سوله کارخانه از اصلی‌ترین آیتم‌های تعیین کننده هزینه است که بر اساس کیلوگرم محاسبه می‌شود. این مورد برای سقف بر اساس نوع و کیفیت مصالح مصرفی و بر حسب متر مربع زیر بنا متفاوت است.

در مورد کف پوشش اغلب بتن و ضخامت آن و برای دیوارها و پوشش عایق آن نیز آجرچینی نمای طرفین سوله، دیوار بلوکی، ساندویچ پنل و ورق‌های مصرفی از مواردی هستند که هزینه را مشخص می‌کنند.

در همه این موارد با اعمال تغییرات کارشناسی می‌‌توان بر روی تغییرات هزینه ساخت مانور داد.

وزن هر سوله بر اساس مواردی شامل موقعیت جغرافیایی به لحاظ نزولات آسمانی و باد و طوفان و قدرت مقاومت سوله در برابر آن، در صورت وجود  جرثقیل سقفی محاسبه تناژ آن، ارتفاع کناره سوله و عرض دهانه نیز محاسبه می‌شود.

در مورد فونداسیون برآورد این هزینه‌ها بر اساس حجم بتن و تناژ میلگرد مصرفی صورت می‌گیرد. باید در نظر داشت که طراحی سوله بر کلیه این موارد تاثیر داشته و قیمت را دستخوش تغییراتی می‌کند.

مطالعه بیشتر: ساخت سوله متری چند در سال ۱۴۰۱

ساخت سوله متری چند در سال 1401؟

و در پایان…، قیمت ساخت سوله کارخانه!

محاسبه قیمت ساخت سوله کارخانه با تمام موارد گفته شده، کماکان مستلزم استعلام روز متریال مصرفی و نیز محاسبه قیمت نیروی کار در زمان ساخت است. مواردی نظیر کنترل کیفی و نظارت بر ساخت نیز نیازمند استخدام نیروی متخصص در پروژه ساخت است که باید در محاسبه هزینه‌ها منظور گردد.

به‌علاوه هزینه‌های مربوط به اخذ مجوزهای لازم، دریافت استانداردهای مربوطه و طی مراحل اداری نیز در این پروسه باید مد نظر قرار گیرد.

با توجه به پیچیدگی این مراحل و تخصصی بودن آنها پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه با مشاورین آشنا به فن و کارشناسان مربوطه تماس گرفته و از خدمات آنها بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش ساخت سوله کارخانه می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۱۹۳۱۵۰ تماس برقرار نمایید.

امتیاز