سوله سنگین چیست؟ سوله هارا می توان به سه دسته سوله سنگین، سوله نیمه سنگین و سوله سبک تقسیم کرد که هر کدام کارایی مخصوص به خود را داشته و با توجه به مقاصد مختلف یک صنعت، نیاز به یک سوله ای می باشد که باید زیر نظر کارشناس مربوطه شناسایی شده و نیاز های یک صنعت و یا کسب و کار مورد نظر از سوله دلخواه بدست آید. با سبک کاران همراه باشید تا در ادامه با سوله سنگین و ویژگی های آن آشنا شویم.

سوله سنگین

سازه های صنعتی با توجه به مقاصد مختلفی که بخش های مختلف صنعت و واحدهای تولیدی به آن نیاز دارند، در نقشه ها و ابعاد مختلف ساخته می شوند که بتوانند کاربری های مختلف را پوشش دهند. سوله صنعتی مهم ترین سازه از این دسته است که با توجه به ویژگی های ساختاری متمایزی که دارد، می تواند میزبان خوبی برای طیف وسیعی از مشاغل صنعتی و تولیدی متنوع باشد. از نظر حجم پروژه یا بهتر بگوییم وزن استراکچر نهایی، سوله را می توان به سه دسته سوله سنگین، سوله نیمه سنگین و سوله سبک تقسیم نمود که هر کدام مکانیزم ساخت متمایز و کارایی متفاوتی دارند.

سوله سنگین

مشخصات سوله سنگین چیست؟

سوله ها معمولا به دو صورت اسکلت فلزی و اسکلت بتنی ساخته می شوند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند و می توان ساعت ها در این خصوص صحبت کرد. سوله اسکلت بتنی نوعی سازه صنعتی است که علاوه بر فونداسیون و سقف که منطقاً با آرماتور بندی و بتن ریزی همراه است، در سایر قسمت ها نظیر تیرهای اصلی و ستون ها نیز از بتن (عمدتاً بتن آرمه) استفاده می شود. اما اسکلت فلزی به جز در اجرای فونداسیون و تکمیل استراکچر سقف که از بتن ریزی بهره می برد، استفاده دیگری از بتن نمی برد و تماماً بر اجزای فولادی مبتنی است.

تفاوت سوله سنگین بتنی با فلزی چیست؟

۱متوسط زمان اجرا

زمان تحویل سوله سنگین را به جرئت می توان مهم ترین فاکتور در تصمیم گیری مدیران فعال در بخش تولید و صنعت دانست. طبیعتاً هر چه دستیابی به یک گزینه پیشنهادی سریع تر اتفاق بیفتد و وقفه ها و تأخیرهای حین کار کمتر باشد، انتخاب بهتری محسوب خواهد شد. در این شاخص، سوله سنگین اسکلت فلزی با اختلاف از سوله سنگین بتنی جلوتر است. بتن به زمانی حدود دو هفته زمان نیاز دارد تا به آمادگی اولیه برسد و بتوان مرحله بعد از کار را انجام داد. این وقفه های زمانی را به هیچ عنوان نمی توان از سوله سنگین بتنی حذف کرد. اما سوله سنگین اسکلت فلزی به این شکل نیست و پس از آنکه فونداسیون به اصطلاح شکل گرفت، سوار کردن ستون ها و مونتاژ رفترهای سقفی و نصب تیرها، با سرعت بالا و بدون وقفه خاصی پیش خواهد رفت. لذا از این منظر اگر به سوله سنگین نگاه شود، اسکلت فلزی برتری فاحشی خواهد داشت.

۲هزینه ساخت

نوسانات قیمت در بازار خاص یک قلم خاص نیست. هم فولاد و هم بتن، مصالح ساختمانی پر کاربردی هستند که نوسانات قیمتی خاص خود را دارند و قیمت این دو متریال، مدام بالا و پایین می شود. در پاره ای از موارد، قیمت فولاد در بازار آنقدر بالا می رود که بتن، ترجیح پذیری بالاتری خواهد یافت. اما در حالت معمول، عمدتاً تفاوت قیمتی خاصی میان اجرای اسکلت فلزی و اجرای اسکلت بتنی در ساخت سوله نمی توان متصور شد. البته این موضوع یک استثناء مهم دارد که تحت عنوان سوله دست دوم از آن یاد می شود.

سوله دست دوم از قطعات پیش ساخته تشکیل می شود که در کارخانه سوله سازی ساخته شده و در انتظار سفارش مشتری، راهی انبار می شوند. این زمان بندی در تولید، انعطاف پذیری بالایی به خط تولید سوله خواهد داد و امکان پاسخ گویی به نیازهای طیف وسیعی از مشتریان را در زمان کوتاه و با قیمت بسیار مناسب فراهم خواهد نمود. جمع بندی این می شود که هزینه ساخت سوله سنگین به هر یک از دو شکل اسکلت فلزی نو یا اسکلت بتنی که باشد، به یک میزان و در سطح بالایی خواهد بود. اما سوله سنگین دست دوم (پیش ساخته) را می توان یک پیشنهاد اقتصادی برای مدیران نام نهاد.

۳وزن نهایی سازه

وزن نهایی سازه خصوصاً در سوله سنگین، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تمام تولیدکنندگان به دنبال آن هستند که تا حد امکان، از وزن سازه نهایی بکاهند. اما این موضوع تا جایی شدنی است و پس از آن، به جایی می رسیم که طراحان و معماران سوله، کنترلی بر شاخص وزن نخواهند داشت. شاید بد نباشد یک مقیاس کلی از وزن سوله سنگین در هر یک از دو حالت ارائه شود تا کار مقایسه وزنی برای مخاطب به مراتب ساده تر شود.

فرض کنید یک نقشه ثابت و یکسان با ابعاد مشابه قرار است همزمان هم به صورت اسکلت فلزی و هم با استراکچر بتنی ساخته شود. متوسط وزن در متر مربع از سوله اسکلت فلزی را اگر بطور میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بر هر متر مربع از زیربنا در نظر بگیریم، در صورت اجرای بتنی همان سازه، میانگین وزن در هر متر مربع از زیر بنا، چیزی بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ کیلوگرم خواهد بود؛ یعنی به بیان ساده، ساخت سوله سنگین با اسکلت فلزی عملاً کنترل بسیار بهینه ای بر وزن نهایی سازه به عمل خواهد آورد که اصلا قابل مقایسه با اسکلت بتنی نیست.

مراحل ساخت سوله سنگین

ساخت سوله سنگین عمدتاً توسط قطعات تیر ورقی صورت می پذیرد تا ضمن استحکام بالایی که دارد، کنترل نسبتاً خوبی هم بر وزن سازه نهایی داشته باشد و از افزایش بی رویه آن جلوگیری به عمل آید.

  • آماده سازی زمین، تسطیح خاک، تراز سازی سطح و خنثی سازی شیب
  • اجرای فونداسیون، کار گذاشتن صفحه ستون ها و بتن ریزی
  • تأمین قطعات پیش ساخته سوله تیر ورقی از شرکت سوله سازی معتبر
  • حمل قطعات سوله به محل نصب
  • نصب ستون ها، شاقول سازی و گونیا کردن زوایا، نصب مهاربند ها
  • مونتاژ رفترها، بالا کشیدن رفترها با احتیاط و نصب آنها بر روی ستون ها
  • تکمیل اسکلت با پرلین ها، لاپه ها، استرات و سایر مهاربند ها
  • تکمیل سقف و نصب پوشش سقف با پروفیل زِد و بتن ریزی
  • نصب ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و تکمیل سوله

تفاوت سوله سنگین با سوله سبک

سوله سنگین همان طور که از اسمش بر می آید، وزن بالایی دارد؛ منظور از وزن در این تعریف، نسبت وزن میزان متریال مصرف شده در یک متر مربع از سازه، می باشد که هر چه بالاتر برود، سازه سنگین تری را شاهد خواهیم بود. افزایش وزن سازه به لحاظ اصول عمرانی و قوانین حاکم بر ساخت، نشانه خوبی نیست و امر مطلوبی محسوب نمی شود. آنچه یک سازنده حرفه ای سوله در دستور کار قرار می دهد، بهینه سازی نقشه های ساخت و حذف المان های اضافی است تا وزن نهایی سازه تا حد امکان پایین نگه داشته شود.

متأسفانه برخی از سازندگان غیر معتبر در امر سوله سازی دخیل هستند که فقط به فکر منفعت شخصی بوده و هیچ توجهی به ابعاد فنی سازه ندارند. این افراد از عدم آگاهی مشتری سوء استفاده کرده و سوله را به صورت تُناژ (کیلویی) به فروش می رسانند. در حالی که اصول حرفه ای و استاندارد ساخت سوله حکم می کند که فروش سوله باید به صورت متر مربع از سازه ساخته شده باشد.

نتیجه اینکه سنگین بودن یا سبک بودن سوله باید تابع اصول حرفه ای ساخت سوله باشد. در واقع نیازمندی کارفرما از سوله باید با استانداردهای ساخت و ساز که مورد تأیید مراجع نظارتی نظیر سازمان نظام مهندسی تطبیق داده شود و بر اساس همه شرایط و ضوابط موجود، طراحی نقشه و محاسبات آن توسط مهندس محاسب و مجرب صورت پذیرد. در این صورت وزنی که در محاسبات نهایی بدست خواهد آمد، وزن ایده آل سازه خواهد بود. لذا استاندارد ساخت است که وزن نهایی سازه را مشخص می کند.

سوله سنگین تیر ورقی و مشخصه های آن

در گذشته مرسوم بود که سازه های اسکلت فلزی را صرفاً با تیر آهن می ساختند که محصول کارخانجات ریخته گری آهن بود و مرسوم ترین المان ساخت سازه های فلزی از جمله سوله به شمار می آمد. اما به دلیل بالا بودن وزن و آسیب پذیری در برابر بارهای وارده، یک ایده ابتکاری در ساخت سوله سنگین به وجود آمد که تیر ورق نامیده می شود. تیر ورق همان طور که از اسمش پیداست، یک تیر است که اتصال ورق های فولاد با ضخامت معین ساخته می شود و قابل استفاده در مسافت های بیشتری نسبت به تیر آهن می باشد؛ ضمن اینکه استحکام بیشتری را نیز در برابر انواع فشارها و تنش ها می تواند تحمل کند

نقش مهم پیچ و مهره در اتصالات سوله سنگین

همان طور که می دانید، سوله ها سازه های پرتابل و قابل حمل هستند که در محل پروژه مونتاژ می شوند و نصب سوله با کمک پیچ و مهره صورت می پذیرد. بدیهی است هر چه وزن سازه بالاتر باشد، نقش اتصالات پیچ و مهره ای به مراتب پر رنگ تر خواهد شد. بر همین اساس، انتخاب پیچ و مهره استاندارد و مناسب برای سوله سنگین، از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد بود. پیچ های موجود برای مونتاژ قطعات سوله، عمدتاً از جنس آهن کم کربن، آهن پر کربن، تیتانیوم یا استیل ساخته می شوند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند و برای مقاصد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ و مهره نمره (grade) 8/8 که با نام پیچ و مهره خُشکه در بازار شناخته می شود، از کاربرد وسیعی در صنایع ساخت و ساز برخوردار است. استحکام این نوع پیچ و مهره در حدی است که هر میلیمتر مربع از سطح مقطع آن، تا ۸۰ کیلوگرم بار را به صورت کششی تحمل می کند. نوع دیگر اتصالات، پیچ و مهره نمره ۹/۱۰ است که کاربرد بسیار وسیعی در ساخت و ساز و سوله سازی دارد و از فولاد با درصد کربن متوسط تهیه می شود و قادر است تا ۱۰۰ کیلوگرم بار را تحمل نماید. معمولاً از این دو نوع پیچ و مهره که ذکر شد، در اتصالات سوله استفاده می شود.

ساخت سوله

به سازه های فلزی با سقف شیبدار که برحسب محاسبات فنی خاص به اشکال مختلف تولید می شود، سوله گویند. سازه های شیب دار یا سوله به لاتین Gable Bents یا Ridge Bents نامیده می شوند. سوله ها برحسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی دارند. از این سازه ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی، پارکینگ ها، مرغداری ها، دامداری ها، فروشگاه ها و موارد دیگر استفاده می شود. نکته ی مهم جهت مقرون به صرفه بودن و قیمت سوله در ساخت سوله این است که باید نسبت به نوع کاربرد و ابعاد بسیار دقت نمود.

انواع سوله

سوله ها به دو دسته سوله اسکلت فلزی و سوله اسکلت با بدنه بتنی تقسیم میشوند که هر دوی این سوله ها هم معایب و هم مزایای مخصوص به خود را دارا هستند و در پاسخ به سوال سوله سنگین چیست؟ می توان سوله های با اسکلت بتنی را سنگین تر دانست.

سوله اسکلت فلزی: اجرا در فونداسیون و استراکچر سقف مورد نظر.

سوله اسکلت بتنی: تیرهای اصلی و ستون ها

مقایسه سوله فلزی و بتنی:

زمان آماده سازی سوله سنگین بتنی به نسبت از سوله فلزی بیشتر است.

زیرا سوله های بتنی برای آماده سازی دو هفته زمان نیاز دارد ولی سوله فلزی اینگونه نیست و به زمان کمتری نیاز دارد.

هزینه سوله های سنگین:

برای مشخص شدن پاسخ سوال سوله سنگین چیست؟ می توان هزینه ها را نیز در نظر گرفت.

از لحاظ هزینه ی سوله ها می توان گفت که نوسانات قیمت در ابزار های صنعتی، بسیار بالا است و هر روز نرخ جدیدی تعیین میشود که به طور کلی در حالت مقایسه ای، سوله سنگین بتنی و فلزی تفاوت قیمت چشمگیری با هم ندارند.

همچنین این نکته را نیز فراموش نکنید که قیمت آهن با توجه به نوسانات بازار دارای روند کاهشی و افزایشی زیادی بوده و ممکن است در زمانی که شما اقدام به خرید سوله و یا لوازمات آن می کنید قیمت ها پایین تر و یا بالاتر باشد.

در نتیجه سوله های سنگین به خاطر حجم زیادی که دارند وزن آنها زیاد بوده و بیشتر دچار این نوسانات بازار خواهند شد.

در خرید سوله سنگین چه نکاتی مهم است؟

در خرید سوله سنگین توجه به چند نکته مهم می‌تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند:

  1. نیاز‌های خود را به دقت بررسی کنید: قبل از خرید سوله سنگین، باید نیازهای خود را به دقت بررسی کنید. ابعاد، مقاومت، شکل و سایر ویژگی‌های مورد نیاز خود را مشخص کنید.

  2. انتخاب شرکت سازنده با تجربه: در انتخاب شرکتی که سوله سنگین شما را تولید می‌کند باید به تجربه، شهرت و مجوزهای لازم آنها توجه کنید.

  3. مطالعه و مقایسه قیمت: در خرید سوله سنگین، باید قیمت‌های مختلف را بررسی کرده و کیفیت سوله و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف مقایسه کنید.

  4. رعایت استانداردها: در خرید سوله سنگین باید مطمئن شوید که سوله شما با استانداردهای لازم ساخته شده است و دارای مجوزهای لازم از نظر سازمان‌های مربوطه است.

  5. نیاز به خدمات پس از فروش: قبل از خرید سوله سنگین، باید مطمئن شوید که شرکت سازنده، خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه می‌دهد و در صورت نیاز به خدمات پس از فروش قابل اعتماد است.

  6. ارزیابی نیازهای ایمنی: در خرید سوله سنگین، باید به نیازهای ایمنی و محافظت از کاربران سوله توجه کنید و مطمئن شوید که سوله شما با استانداردهای ایمنی لازم ساخته شده است.

  7. تحویل و نصب: باید مطمئن شوید که شرکت سازنده، به موقع سوله شما را تحویل می‌دهد و به درستی نصب و اجرا می کند.

سوله سنگین چیست و تفاوت آن با سوله سبک در چیست؟

سوله سنگین همانطور که از اسمش مشخص است سنگین است و وزن بالایی دارد و سوله سبک هم همانطور که از نامش پیداست وزن سبک تری نسبت به سوله سنگین دارد.

البته از نظر کارایی، چگونگی  ساخت و استفاده در پروژه های متعدد هم با هم تفاوت دارند.

در هزینه ها، هزینه ی ساخت سوله سبک کمتر از هزینه ساخت سوله سنگین است.

سوله سنگین چون از جنس فولاد است قابل بازیافت نیز میباشد.

در توضیح تفاوت سوله سبک و سنگین  بایستی بدانیم که زمان آماده سازی سوله سبک به نسبت سوله سنگین کم است و به سرعت آماده میشود.

وزن سازه با متریال استفاده شده بدست می آید؛ یعنی هر چقدر متریال بیشتری استفاده شود در نهایت سوله ی ما سنگین تر خواهد بود.

پس وزن نیز از دیگر پاسخ های سوال سوله سنگین چیست؟ می باشد و بسیار در مورد سوله های سنگین موثر است.

انواع سوله

*نکته: فروش سوله به لحاظ استاندارد آن باید به صورت مترمربع به انجام برسد و اگر کیلویی به فروش برسد این عمل درست نیست.

در هر صورت سوله چه سنگین و یا چه سبک باشد باید طبق استاندارد هایی ساخته شود که مورد تایید سازمان نظام مهندسی بوده و از اصول حرفه ای سرپیچی نکند و همینطور زیر نظر سازمان نظام مهندسی باشد و توسط مهندسان مربوطه به تایید برسد.

سوله سنگین از چه چیزی ساخته می شود و چگونه و با چه متریالی ساخته میشود؟

برای واضح تر شدن پاسخ سوال سوله سنگین چیست؟ باید بدانیم که در گذشته سوله ها را با تیرآهن میساختند ولی به دلیل اینکه بسیار سنگین بود از تیر ورق استفاده می کردند که یک ایده جدید بود.

تیر ورق چیست؟

به اتصال ورق های فولادی با ضخامت مشخص شده به تیر ها را تیر ورق میگویند.

این تیر ها قابل استفاده در مسافت های بیشتری بوده و مانند تیر آهن محدود نیستند.

همچنین استحکام بیشتری در برابر فشار دارند و می توانند فشار بیشتری را تحمل کنند.

برای سفارش و خرید سوله ی مورد نظر خود با همکاران و مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید تا علاوه بر راهنمایی های رایگان به شما، شرایط خرید را نیز توضیح دهند.

سبک کاران با بهره گیری از دانش متخصصین در صنعت ساخت و ساز با طراحی بهینه و استفاده از اکیب مچرب با تجربه ای چندین ساله  و روزمه ای قوی در سراسر ایران در خدمت کارفرمایان محترم می باشد.

امتیاز