ساخت سوله مرغداری با توجه به تنوع نمونه‌های این نوع سوله و حساسیت اجرا از یک سو و تبعات اقتصادی آن از سوی دیگر این روزها به چالشی در دنیای ساخت سوله‌ها تبدیل شده است.

نیاز به نیروی متخصص و کارآمد و نیز دقت در انتخاب متریال مصرفی برای این کار در کنار برآورد هزینه‌ها و قیمت این نوع سوله، ساخت آن را نیازمند مشاوره با کارشناسان و اخذ مجوزهای مربوطه نموده است.

اعمال استانداردهای لازم اجرا نیز از دیگر مواردی است که در ساخت سوله مرغداری باید مد نظر قرار گیرد.

در این نوشتار به بررسی موارد فوق پرداخته و شما را با چند و چون ساخت سوله‌های سبک و سنگین برای این منظور آشنا می‌کنیم.

در مطالعه این متن با ما همراه شوید.

ساخت سوله مرغداری

ساخت سوله مرغداری گوشتی

مرغ‌های گوشتی و محل نگهداری و رشد آنها از حساسیت‌های خاصی برخوردار است که ساخت سوله مرغداری را نیز شامل شده و آن را به موردی تخصصی تبدیل نموده است.

از طرفی توجه به بحث مراحل و هزینه‌های ساخت این نوع سازه نیز از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شده و نکات الزامی در مورد آن اعمال گردد.

پیاده‌سازی انواع سوله سبک و ارزان قیمت از مواردی است که پرورش دهندگان مرغ گوشتی استقبال بالایی از آن دارند. ساخت این نوع سوله نیازمند رعایت نکات فنی فراوانی است که با توجه به کاربرد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

از نقشه ساخت سوله مرغداری بیشتر بدانیم…

ساخت سوله جهت مرغداری با طرح و نقشه های اصولی و با توجه به شرایط محیطی صورت می‌گیرد. تسهیل نظافت و رسیدگی به مرغ‌ها، اکسیژن‌رسانی و حفظ دما و تهویه لازم برای داشتن بهترین رشد و حفظ سلامتی آنها از اولویت‌های طراحی در این زمینه است.

انواع سوله دو طبقه مرغداری در ردیف سوله‌های سبک قرار داشته و با راه پله مجزا یا داخلی دو طبقه را به هم مرتبط می‌کند. سطح زیربنا نیز در این نوع سوله اهمیت بالایی داشته و با توجه به اقلیم آب و هوایی و محل ساخت سوله مرغداری مورد توجه قرار می‌گیرد.

انواع سوله سنگین بیشتر جهت کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد و جز در موارد خاص برای مرغداری‌ مورد استفاده نیست.

این موارد شامل کنترل سیستم‌های مربوط به دما و رطوبت، فاضلاب و خروجی آن، تجهیزات برق و تابلوهای مربوط به آن، نورپردازی محیط و فراهم آوردن فضای مناسب جهت نگهداری تجهیزاتی است که در مراحل رشد مرغ گوشتی مورد نیاز هستند. انجام کلیه این مراحل به‌معنای فراهم آوردن شرایط مناسب جهت رشد بهینه جوجه‌ها در زمان مقرر و تبدیل آنها به مرغ گوشتی بوده و در صورت ایجاد هرگونه خلل در آن، بدون شک ضررهای اقتصادی سنگینی را در پی خواهد داشت.

مراحل ساخت سوله مرغداری

در این قسمت میخواهیم به مراحل ساخت سوله مرغداری بپردازیم. از ابتدای ساخت سوله مرغداری تا زمانی که تکمیل شود مراحل مختلفی طی میشود که آن ها را به اختصار توضیح میدهیم.

 

  1. در آغاز کارفرما با مجموعه سبک کاران تماس میگیرد و اطلاعات اولیه را در اختیار ما میگذارد
  2. در این مرحله قیمت را به صورت تقریبی در اختیار کارفرما قرار میدهیم
  3. بعد از تاییدیه قیمت اولیه، با کارفرما برای تایید جزییات آن به توافق میرسیم و کار طراحی سوله و توافق نهایی برای قیمت دقیق انجان میشود
  4. پس از طراحی اولیه سوله، قیمت دقیق ساخت سوله به کارفرما ابلاغ میشود
  5. زمانی که قیمت و طراحی تایید شدند، شروع کار با ساخت اسکلت سوله از پی ریزی تا ساخت سوله انجام می شود.
  6. در مرحله بعد اسکلت اولیه سوله در کارخانه با توجه به طرح اولیه ساخته می شود.
  7. زمانی که اسکلت سوله در دست ساخت بود، کار پی ریزی سوله شروع می گردد.
  8. پبعد از تمام شدن کار ساخت اسکلت سوله و فوندانسیون اصلی، سوله به محل مورد نطر انتقال داده می شود.
  9. بعد از اینکه سوله منتقل شد کار نصب سایت آغاز میشود.
  10. وقتی که کار نصب سوله انجام شد شروع به انجام کارهای جزئی و ثانویه میکنیم از جمله  کار بر روی طراحی دیوار و سقف، آب بندی درها و تاسیسات و… انجام میگیرد

هزینه ساخت سوله مرغداری

برآورد هر مرغداری با توجه به بخش‌های مختلف آن و مخارجی که برای ساخت آنها صرف می‌شود صورت گرفته و شامل موارد زیر است:

ابعاد، مکان و اسکلت ساختمان مرغداری: بسته به وسعت زمینی که سوله مرغداری در آن تاسیس می‌شود هزینه‌های آن متفاوت خواهد بود. اسکلت‌بندی سوله نیز از موارد مهم در محاسبه هزینه‌های آن خواهد بود. ابعاد این فضا هم‌چنین نسبت به وسعت پروژه مرغداری و توان اجرایی مورد نظر اعمال شده و باید به تایید سازمان نظام مهندسی نیز برسد.

متریال مصرفی در ساخت سوله مرغداری: بسته به نوع سقف، کف و دیواره‌های سوله مرغداری، متریال مصرفی در ساخت آن متفاوت بوده و هزینه‌های متفاوتی را نیز در پی خواهد داشت. امروزه استفاده از ساندویچ پانل‌ها به‌عنوان اجزای از پیش آماده نقش مهمی در تولید این نوع سازه‌ها دارد.

تابلو برق در مرغداری: محل قرارگیری تابلو برق مرغداری و تجهیزات مرتبط با آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چه در مرغداری‌های کلاسیک و چه در نمونه‌های مدرن و مجهز به سیستم هوشمند یا BMS این تجهیزات و محل قرارگیری آن در مجموعه از اهمیت خاصی برخوردار است.

تاسیسات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع: مرغداری به‌دلیل آنکه محل نگهداری و رشد موجود زنده است، از حساسیت بالایی در ساخت برخوردار بوده و باید به تاسیسات کنترل دما و تهویه لازم و کافی مجهز باشد. بر این اساس نیاز به چنین تاسیسات و تجهیزاتی نیز باید در بحث تخصصی ساخت سوله مرغداری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فاضلاب و خروجی‌های آن: با توجه به شستشوی مداوم سوله مرغداری و رفع فضولات، وجود یک سیستم کامل و کارآمد خروجی فاضلاب از اولویت‌های ساخت سوله مرغداری است. اجرای صحیح این بخش از سازه با در نظر داشتن کلیه ضوابط بهداشتی و مورد تایید سازمان نظام مهندسی و اداره بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاسیسات تغذیه: بخش مهمی از نگهداری طیور مربوط به تغذیه آنهاست و احداث تاسیسات مربوط به آن نیز بر همین اساس از اولویت‌های ساخت سوله مرغداری به‌شمار می‌آید.

روش ساخت سوله مرغداری

روش‌های مختلفی برای ساخت سوله مرغداری وجود دارد که از آن برای نگهداری مرغ یا محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. سوله خرپایی با سقف قوسی از متداول‌ترین انواع این سازه است که این روزها با اقبال بالای کاربران روبرو شده‌ است. این نمونه از نظر تهویه نسبت به انواع تیر ورقی که تا پیش از این مرسوم بوده بسیار بهتر است. هم‌چنین سوله خرپایی برای نگهداری مرغ با هزینه ساخت به‌مراتب کمتری روبرو بوده و صرفه اقتصادی بالایی دارد.

سرعت ساخت این نوع سوله سبک نیز بالاست که به نوبه خود در صرفه‌جویی زمان و بهره اقتصادی کارآمد و مفید است. وزن کم این نوع سوله با توجه به پروفیل مصرفی در آن و نیز وجود دفترچه محاسبات قوی، با آیین‌نامه نظام مهندسی سازگار بووده و از ایمنی بالا و سهولت در ساخت همراه است.

در نظر داشتن ابعاد مناسب از ارتفاع تا عرض دهانه سوله نیز مورد دیگری است که در روش ساخت سوله مرغداری مد نظر قرار می‌گیرد.

قیمت سوله مرغداری

و در پایان…

صنعت بزرگ مرغداری که این روزها به بخش مهمی در تامین پروتئین مصرفی مردم در بسیاری نقاط جهان تبدیل شده نیازمند فضای مناسب برای پیاده‌سازی است. آن هم در شرایطی که کلیه آیتم‌های مرتبط از ابعاد و اسکلت سوله تا تاسیسات و تجهیزات مرتبط را می‌توان در ردیف پیش‌نایزهای مهم آن به‌شمار آورد.

آگاهی از چگونگی اجرای این نوع سازه و متریال مناسب برای ساخت آن از جمله تخصص‌های مورد نیاز در این پروسه است.

علاوه بر این، طرح یک نقشه مناسب برای ساخت چنین سوله‌هایی با در دست داشتن اجزای کامل کار و نیز آشنایی با متریال مصرفی بخش دیگری است که در تولید یک سوله ایده‌آل برای مرغداری نباید از نظر دور بماند.

خوشبختانه متخصصین دست‌اندرکار تولید این نوع سازه با اشراف برروش های ساخت و پیش نیازهای مربوطه اقدام به تولید نمونه‌های خوبی از این سوله‌ها نموده و در زمینه مشاوره لازم برای احداث چنین سازه‌هایی نیز فعال هستند.

شما نیز برای ثبت سفارش ساخت سوله مرغداری و مشاوره رایگان در این زمینه با شماره ۰۹۱۲۱۱۹۳۱۵۰ تماس گرفته و از جزئیات کار، برآورد قیمت‌ها و دیگر موارد مهم و مطرح در این زمینه کسب اطلاع نمایید.

امتیاز