هزینه ساخت سوله فوق سبک یا خود ایستا از جمله مواردی است که به‌دلایل مختلف از جمله کاربردهای فراوان  و صرفه اقتصادی بالا این روزها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این نوع سوله امروزه در بسیاری صنایع و بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری مورد استفاده است و با توجه به نوع ساخت آن و از پیش آماده بودن قطعات همراه با مونتاژ سریع و قوی از مزیت صرفه‌جویی بالا در زمان نیز برخوردار است. موردی که استفاده از این نوع سوله را به پیشنهادی مناسب برای بسیاری از پیمانکاران و صاحبان صنایع تبدیل نموده است.

در مطلب پیش رو ضمن معرفی این نوع سازه به بررسی هزینه ساخت سوله فوق سبک و عوامل موثر بر آن می‌پردازیم. با ما در مطالعه این مطلب همراه شوید.

ساخت سوله فوق سبک,سوله فوق سبک
ساخت سوله فوق سبک

هزینه ساخت سوله فوق سبک و تاثیر عوامل جانبی بر آن!

اگر دستی در ساخت و ساز داشته یا از واحدهای دایر در سوله‌های فوق سبک دیدن کرده باشید، لابد از مزایای فراوان این سوله‌ها و تاثیر آنها در رشد صنایع گوناگون به‌دلیل تسهیل فراهم‌سازی فضای مناسب برای کار آگاهی دارید. این نوع که به سوله خود ایستا نیز معروف است، با استفاده از پانل‌های پیش ساخته و قوسی شکل که از جنس ورق‌های گالوانیزه است پوشیده شده و نیازی به اجرای تیر، خرپا، لاپه و ستون ندارد.

گرچه در مواردی نیز این نوع سوله بر روی ستون قرار می‌گیرد.

تنوع در ابعاد از دیگر مزایایی است که در ساخت این محصولات در نظر گرفته شده و هزینه ساخت سوله فوق سبک را تا حد زیادی قابل کنترل نموده است. بر این اساس با تغییر ابعاد که بنابر الزامات کاربردی صورت می‌گیرد می‌توان قیمت سوله را تاحدی به اعداد دلخواه نزدیک نمود.

البته باید در نظر داشت که این تغییرات در صورت عدم هم‌خوانی با استانداردهای مورد تایید سازمان نظام مهندسی می‌تواند به بروز مشکلات و خطرات جدی منجر شود.

تعیین قیمت سوله فوق سبک و جدول محاسبات

قیمت سوله سبک بر حسب متر مربع محاسبه می‌گردد و عوامل بسیاری در شکل‌گیری آن موثرند.

قیمت ساخت سوله فوق سبک تا حد زیادی به وزن آن بستگی دارد. این مورد با توجه به میزان و نوع متریال به‌کار رفته و نیز ابعاد دهانه تعیین می‌شود. اصولا هر قدر دهانه سوله بزرگتر باشد وزن آن نیز بیشتر بوده و طبعا از قیمت بالاتری هم برخوردار است.

دفترچه محاسبات سوله که در آن به جزئیات ساخت و ویژگی‌های آن اشاره شده، راهی برای برآورد قیمت این نوع سازه است. قیمت‌های درج شده در جدول قیمت سوله شامل خرید مصالح، فونداسیون و اتصالات، طراحی حرفه‌ای سازه و سایر مراحل از نکات مهم در این بخش هستند.

گرچه با ایجاد تغییراتی در جداول این دفترچه می‌توان قیمت نهایی و هزینه ساخت سوله فوق سبک را تا حد زیادی تغییر داد، اما آنچه با این عنوان عرضه می‌گردد در واقع نمونه‌ای غیراستاندارد از سوله است. موردی که حتی در صورت دریافت مجوز ساخت، نتیجه چندانی به‌دست نداده و با بروز اولین حادثه طبیعی دچار تخریب می‌گردد.

در بسیاری موارد این کاهش قیمت هزینه ساخت سوله فوق سبک در مجموع نه‌تنها با سود و صرفه اقتصادی همراه نیست بلکه به‌دلیل عدم بهره‌مندی از استانداردهای لازم اغلب با زیان در نتیجه نهایی همراه بوده و احتمال بروز خطرات زیادی را نیز به‌دنبال دارد.

سوله فوق سبک
سوله فوق سبک

پروفیل و نقش آن در قیمت‌گذاری سوله

پروفیل مورد استفاده در ساخت این نوع سازه با ضخامت مورد تایید در آیین نامه نظام مهندسی و از نوع چهارگوش  St37 بوده و قیمت آن در قیمت نهایی ساخت سوله موثر است.

در کنار این مورد، جوشکاری قطعات به‌کار رفته در مونتاژ سوله نیز از دیگر مواردی است که با استفاده از گاز محافظ CO2 صورت گرفته و به‌نوبه خود در قیمت نهایی تاثیرگذار است.

در این روند کلیه اوزان بر حسب سرعت باد ۸۵ کیلومتر بر ساعت و بار برف تا ۵۰ کیلوگرم بر متر مربع محاسبه و قیمت سازه با ارتفاع ۵ متر از کناره محاسبه می‌گردد.

چگونه از هزینه ساخت سوله فوق سبک مطلع شویم؟

راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که کسب استعلام از شرکت‌های سازنده و عرضه کننده این نوع سازه یکی از آنهاست. کلیه اعلامیه‌های تعیین قیمت بر اساس نرخ‌های موجود به‌روز رسانی شده و به اطلاع می‌رسد. هم‌چنین با توجه به نوسانات قیمت‌ها به‌ویژه در صورت بروز تحولات اجتماعی و جهانی مانند افزایش نرخ ارز و قیمت طلا، لازم است نسبت به استعلام مجدد و روز قیمت‌ها اقدام نمایید.

آهن و فولاد اصلی‌ترین اقلامی هستند که با استعلام قیمت آنها می‌توان درباره هزینه ساخت سوله فوق سبک نظر داد. البته باید در نظر داشت که این اعلام نظر از طرف کارشناسان و متخصصین ساخت سوله و افرادی که در این زمینه مشغول به‌کار هستند از جنبه کارشناسی بالاتری بهره‌مند بوده و به‌مراتب تخصصی‌تر و معتبرتر است.

سخن آخر…

اگر قصد ساخت سوله سبک و فوق سبک را دارید یا مایلید از برآورد هزینه ساخت سوله فوق سبک مطلع شوید، پیشنهاد ما بررسی جوانب کار و الزامات مورد نیاز در این مورد است. با وجود تغییرات روزانه وضعیت قیمت‌ها، استعلام تازه در همه این موارد لازم بوده و تاثیر زیادی در برآورد یا تخمین دقیق‌تر قیمت‌ها خواهد داشت.

لازم به یادآوری است که تنوع محصولات این نوع سازه از انواع سوله سنگین تا سبک نیز در این بخش مد نظر بوده و دستیابی به قیمت و مورد مناسب را مستلزم داشتن اطلاعات لازم در این موارد نموده است.


سوله سبک 

امتیاز