سوله ها نوعی سازه های فلزی هستند که به دلیل سرعت اجرا و ایمن بودن و سبک بودن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله شما با انواع کاربرد های سوله آشنا می شوید و کارایی هر چه بیشتر انواع سوله ها را خواهید شد. در ابتدا به تعریف سوله پرداخته و انواع سوله ها را معرفی می کنیم.

سوله از جمله سازه های فلزی است که در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. و مهندسان و سازندگان بیشتری راغب به استفاده از این نوع سازه شده اند. در این مقاله شما با کاربرد های سوله آشنا خواهید شد    همچنین با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد انواع سوله ها بدست می آورید. پس همراه ما باشید.

معرفی سوله

سوله یکی از پر استفاده ترین سازه های فولادی در جهان می باشد که نسبت به شرایط زمین  و نوع کاربری که اجرا خواهد شد. محاسبات آن نیز متفاوت خواهد بود. معمولا دارای سقف شیب دار بوده و به دلیل دهانه های بزرگی که دارند برای انواع کاربری های صنعتی مناسب است. اگر به این نتیجه رسیده اید که می خواهید ساختمان را سازه فلزی اجرا کنید و هدف ایجاد کاربری های صنعتی ، چند منظوره و موارد این چنینی است. میتوانید از سوله استفاده کرده و در نتیجه هزینه ها کاهش و سرعت اجرای کار را بیشتر کنید.

کاربرد های سوله

سوله های صنعتی به منظور احداث کارخانه

انواع سوله

  • ●        سوله های سبک: بهترین نوع سوله ، سوله سبک است که در صنعت و احداث کارخانجات و ساخت مرغداری ها و گاو داری ها کاربرد دارد.
  • ●       سوله ای سنگین: سوله ای است از تیر ورق ساخته می شود و معمولا به سوله های تیر ورقی معروف هستند. و بیشترین کاربرد آن در صنایع بسیار بزرگ است و همانطور که از اسمش پیداست به دلیل مصالحی که در ساخت آن استفاده می شود به مراتب وزن بیشتری دارد.

مهم ترین مزایای استفاده از سوله

  1. استحکام مناسب سوله ها
  2. وزن کم و سبک
  3. ایمنی مناسب و سرعت اجرای بالا
  4. در مواردی ارزان تر و با صرفه تر از سازه های بتنی است.

 آشنایی با کاربرد های سوله

کاربرد های سوله بیشتر در صنایع ، سالن های ورزشی و ورزشگاه ها و سالن های تولید است و مورد استفاده قرار می گیرد. سوله ها به دلیل ابعاد دهانه ، میزان ارتفاع ، و تحمل فشار برف و باد می تواند اشکال مختلفی هنگام اجرا پیدا کند.

انواع سوله ها از لحاظ نوع ساخت

  • سوله های تیر ورقی
  • سوله های خرپایی
  • سوله های مدرن UBM
سوله های ورزشی مناسب برای احداث سالن های چند منظوره

سوله های ورزشی مناسب برای احداث سالن های چند منظوره

انواع کاربرد های سوله

سوله ها در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند از این رو می توان کاربرد های سوله را به موارد زیر تقسیم بندی کرد.

  • سوله های صنعتی : بیشترین کاربرد سوله در صنعت می باشد و به دلیل اجرای سریع  و امکان ایجاد ابعاد در ارتفاع و دهانه بزرگ ، بیشتر مورد توجه سازندگان قرار می گیرد. و برای ساخت کارخانجات بزرگ و سنگین ، سردخانه ها و انبار ها مناسب است.
  • سوله های مخصوص مرغداری : به دلیل اینکه تهویه در مرغداری ها از اهمیت بیشتری برخوردار است ، یکی از مهم ترین دلایل استفاده و کاربرد های سوله در ساخت مرغداری ها و مجموعه های گاو داری نیز همین موضوع است.  همچنین در بیشتر موارد دارای ارتفاع کم تری بوده و اجرا می شوند.
  • سوله های ورزشی : فضاهای ورزشی به دلیل اینکه باید گسترده باشند . سوله ها بهترین گزینه برای اجرای سالن های چند منظوره است. چرا که میتوان ارتفاع را بلند و دهانه را بزرگ در نظر گرفت.
  • سوله های نظامی : از سوله ها نیز در ساخت آشیانه های هواپیما و بالگرد ها استفاده می کنند. و دیگر کاربرد های سوله در بخش نظامی ، استفاده از آن در طراحی جایگاه مهمات ، تانک ها و ادوات جنگی است.
سوله های صنعتی به منظور احداث کارخانه

مثالی دیگر از کاربرد های سوله 

شرکت سبک کاران آذین صنعت

شرکت سبک کاران آذین صنعت با سابقه ای درخشان و با بهره گیری از تجربه و دانش بومی و تخصصی ، موفق  به تولید انواع سوله های خرپایی  با مقاطع لوله ای شده است.

امتیاز