شرکت‌ها، کارخانه‌ها، صنایع مختلف برای نگهداری و انبار کردن وسایل و کالاهای خود نیازمند انبارها و ساختمان‌های مختلف هستند. تهیه ساختمانی به صورت ویژه برای نگهداری و انبار کردن کالا هزینه و مشکلات بسیار زیادی همراه خود دارد. از این رو بعد از انقلاب صنعتی سوله‌ها جایگاه خود را در میان صاحبان کسب و کار به خوبی پیدا کردند.

استفاده از سوله فضای بزرگی بدون ستون اضافه در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. همچنین در کاهش هزینه‌های نگهداری و انبار کالاها نقش قابل توجهی ایفا می‌کند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی استانداردهای لازم برای سوله سازی در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

ساخت سوله استاندارد

فضای نگهداری و تولید در صنایع نقش قابل توجهی دارد. همواره کارفرماها به دنبال بهبود شرایط فضای خود هستند. ساخت سوله استاندارد کمک می‌کند تا علاوه بر ارتقاء سطح کیفیت فضاهای مورد استفاده در بهره‌برداری هرچه بهتر از منابع مالی قدم‌های محکمی برداشته شود.

ساخت و بهره‌برداری از سوله‌ها در مقابل ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌ها مطمئناً هزینه‌ای بسیار کمتر در بر می‌گیرد، اما نباید این نکته را فراموش کرد که ساخت سوله نیز خود امری هزینه بردار است.

به همین دلیل نیاز است سرمایه‌گذاری برای ساخت سوله در مسیر درست و استاندارد خود قرار بگیرد. زیرا در غیر این صورت در ادامه مسیر و در مرحله بهره‌برداری هزینه‌هایی به شدت بیشتر بر کارفرمایان و مدیران تحمیل می‌کند.

متاسفانه گاهی مدیران و کارفرمایان پروژه به دلیل صرفه‌جویی در بودجه مالی یا کمبود بودجه مالی در ساخت سوله به استانداردهای مورد نظر دقت نمی‌کنند، به همین دلیل مشکلات بسیار زیادی در ادامه گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

مراحل ساخت سوله استاندارد

برای ساخت سوله نیاز به دانش علمی و مهارت بالا است. به همین دلیل ما در ادامه به بررسی مراحل ساخت سوله‌های استاندارد می‌پردازیم تا بتوانیم استانداردهای لازم برای سوله سازی در سال ۱۴۰۲ را به خوبی رعایت کنیم.

کاربرد و هدف استفاده از سوله

در صنعت سوله سازی مفهومی به نام انواع سوله وجود ندارد و تمامی سوله‌ها دارای مدل و ساختار شبیه به هم و تا حدودی یکسان هستند. در مقابل متریال و مصالحی که برای ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعیین کننده کاربرد سوله است.

برای رعایت استاندارد‌های سوله‌سازی در ابتدا نیاز است، کاربرد و هدف استفاده از سوله مشخص شود. زیرا هر سوله با توجه به کاربرد و هدف خود استانداردهای منحصر به فردی دارد. سوله‌ها معمولاً برای کارگاه‌های صنعتی، تولیدی، انبارها، مرغداری‌ها، باشگاه‌های ورزشی و ……. در سایزها و اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوله سازی

دقت به شرایط محیطی سوله سازی

زمانی که کاربرد و هدف استفاده از سوله به خوبی مشخص شد، در چنین زمانی باید شرایط محیطی بهره‌برداری از سوله مورد بررسی قرار بگیرد.

خوشبختانه امروزه سوله سازی در بیشتر مناطق قابل اجرا است. نکته مهم در هنگام ساخت و بهره‌برداری سوله بررسی شرایط محیطی با توجه به هدف و کاربرد سوله است. به طور مثال برپایی یک سوله باشگاه ورزشی در مناطق صعب العبور و کوهستانی مطمئناً منطقی نیست.

اخذ مجوزهای لازم برای سوله سازی

اگر شما به عنوان کارفرما یا مدیر از بهترین تجهیزات امکانات و متریال برای ساخت سوله‌های خود استفاده کنید و تمامی استانداردهای لازم را رعایت کنید، در صورت عدم اخذ مجوزهای لازم مطمئناً با ضررهای سنگینی روبرو خواهید شد.

برای ت احداث و بهره‌برداری سوله‌های استاندارد نیاز است که به اخذ مجوزهای لازم برای بهره‌برداری و ساخت سوله اقدام کنید. مانند مجوز منابع آبخیز داری، مجوز مربوط به شهرداری، مجوز سازمان نظام مهندسی و بسیاری موارد این چنینی که نیاز است دریافت شود.

تمامی این مجوزها بستگی به مکان و کاربرد سوله شما دارد. اخذ مجوزهای لازم به کارفرما امکان دریافت تسهیلات و وام‌های مختلف را از طریق اعتبار سوله مورد نظر می‌دهد و در صورت عدم دریافت مجوز مطمئناً نمی‌تواند از مزایای جانبی احداث سوله استفاده کند.

شناخت و انتخاب نوع سوله

همان گونه که قبلاً اشاره کردیم، سوله‌ها انواع متفاوتی ندارند و به صورت کلی دارای ساختار یکسانی هستند، اما از جهت متریال استفاده شده در سوله‌ها می‌توانیم به انواع متفاوتی آن‌ها را دسته بندی کنیم. کارفرمایان می‌توانند با بررسی آن‌ها به انتخاب بهتری مدل برای کسب و کار خود بپردازند.

نقشه کشی و ساخت اسکلت سوله

زمانی که هدف، محیط و نوع سوله به خوبی مشخص شد، در این زمان برای رعایت استانداردهای سوله سازی پس از دریافت مجوزها و تاییدیه‌های مورد نظر، نیاز است به کارفرمایان یا مدیران شرکت‌های سوله سازی مراجعه شود، سپس شرکت‌های سوله سازی با بررسی محل قرار گرفتن سوله شروع به نقشه کشی و در نهایت ساخت اسکلت اولیه می‌کنند.

در صورت رعایت نکردن اصول اولیه مطمئناً خسارت‌های قابل توجهی گریبان گیر کارفرمایان و شرکت‌های سوله سازی خواهد شد. به همین دلیل نقشه کشی و ساخت اسکله اولیه سوله برای رعایت استانداردهای مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندارد سوله سازی

پی سازی و برپایی سازه سوله

برای ساخت و بهره‌برداری سوله‌های استاندارد مطمئناً نظارت سازمان نظام مهندسی در تمامی مراحل الزامی است. در زمان پی سازی و برپایی اسکلت سوله باید کارشناسان در محل حضور داشته باشند تا بتوانند برپاسازی و اسکلت سوله را به صورت دقیق مورد بررسی و آزمایش قرار دهد.

نصب پوشش سقف و بدنه

از مراحل پایانی سوله سازی نصب پوشش بدنه و سقف است. برای پوشش بدنه و سقف از متریال بسیار متفاوتی می‌توان استفاده کرد، اما نوع متریال بستگی به بودجه، کارایی، کاربرد و نوع استفاده سوله دارد.

سوله سازی

آماده سازیی نهایی سوله

زمانی که پوشش سقف و بدنه سوله به پایان برسد، در این زمان برای تکمیل سوله نیاز است با توجه به مجوزهای صورت گرفته برق، آب، گاز، تلفن، در، پنجره نورگیر و بخش‌ها و اتصالات مختلف در طول مورد نصب قرار بگیرد.

همچنین در این مرحله نیاز است که تمامی اتصالات و بخش‌های سوله توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تاییدیه‌های لازم برای بهره‌برداری سوله دریافت شود.

کلام پایانی

مطمئنا هر چقدر هزینه‌های تولید کاهش پیدا کنند، در نتیجه قیمت نهایی محصول تولید شده نیز در مقابل کاهش می‌یابد و همین کار باعث افزایش رفاه جامعه خواهد شد. به همین دلیل اهمیت سوله ها به دلیل کاهش هزینه تولید و رعایت استانداردهای مورد نیاز برای ساخت و بهره‌برداری سوله مطمئناً بر هیچکس پوشیده نیست.

استانداردهای لازم برای سوله سازی در سال ۱۴۰۲ موارد بسیار متنوعی را شامل می‌شود. از نکات ریز برای نقشه کشی تا مجوزهای مختلف گرفته، اما مهم‌ترین و بهترین روش برای رعایت استانداردهای مورد نیاز برای سوله سازی رعایت تمامی مراحل ساخت و بهره‌برداری سوله است.

در صورت اینکه کارفرمایان و مدیران بدون حذف کردن و کم کردن از مراحل ساخت سوله برای کاهش هزینه و زمان بهره‌برداری سوله سازی به رعایت تمامی مراحل اولیه سوله سازی بپردازند، مطمئنا می‌توانند سوله‌های استانداردی برای کار خود فراهم کنند که بتواند در طولانی مدت نیاز آن‌ها را به خوبی برطرف کند.

امتیاز