زمانی که اسکلت پی ریزی سوله صورت بگیرد، در مرحله پایانی نوبت به انتخاب و استفاده از پوشش سقف و بدنه برای سوله است. سوله‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف برای کارهای مختلفی از جمله صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بیشتر موارد به مکان‌های برای تولید یا انبار کردن اقلام و کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به همین دلیل استفاده از متریال مناسب برای پوشش سوله از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا پوشش سوله تامین کننده امنیت و شرایط محیطی کارگاه یا انبار است. ما در ادامه به ارائه راهنمای انتخاب بهترین پوشش بدنه سوله می‌پردازیم. البته این نکته قابل ذکر است که نوع پوشش بدنه سوله رابطه مستقیمی با کاربرد و محیط قرارگیری سوله دارد.

سوله چیست؟

سوله‌ها سازه‌های فلزی بزرگ دارای سقف شیبدار هستند و معمولاً در ابعاد و اندازه‌های بزرگ طراحی و تولید می‌شوند. این اماکن فاقد ستون و موانع اضافی هستند و قطعات سوله معمولاً در کارخانه‌ها و کارگاه‌های سوله سازی تهیه می‌شود و بعد از آن به مکان‌های مورد نظر برده و به همدیگر متصل می‌شود.

انواع پوشش سوله

زمانی که اسکلت اولیه و پی ریزی‌های لازم برای سوله صورت بگیرد، در این زمان زمان نوبت نصب پوشش بدنه و سقف سوله است. بعد از انتخاب پوشش سقف پوشش‎‌های سقف توسط دستگاه‌های برقی به اندازه‌های مورد نیاز برش خورده و توسط پیچ و مهره و جوشکاری در مکان مناسب خود قرار می‌گیرند.

به صورت کلی پوشش بدنه سوله را به دو بخش پوشش خارجی و پوشش داخلی دسته بند می‌کنند. ما در ادامه به معرفی معایب و مزایای انواع پوشش سوله‌ها به صورت کامل می‌پردازیم.

پوشش ساندویچ پانل

اگر به دنبال پوششی کاربردی و مناسب برای بدنه هستید، مطمئناً پوشش ساندویچ پانل می‌تواند نیازهای شما را به صورت کامل برطرف کند. زیرا این پوشش از سه لایه مقاوم تشکیل شده است. لایه‌های بالا و پایینی از ورقه‌های فلزی تهیه شده و لایه‌های میانی را فوم پلی یورتان در برمی‌گیرد.

 

پوشش بدنه سوله

 

از مزایای خارق‌العاده پوشش ساندویچ پانل سبک بودن، ضد آب بودن، مقاومت در برابر حرارت، عدم سایش یا خوردگی توسط حشرات و در نهایت قیمت مناسب آن است. پوشش ساندویچ پانل برای مدیران و کارفرمایانی که به دنبال پوشش‌هایی با قیمت مناسب و کارایی بسیار خوب هستند می‌تواند از بهترین گزینه‌های موجود باشد.

پوشش بدنه سوله با ورق گالوانیزه

از دلایل مهمی که سوله‌ها توانستند به سرعت جایگاه خود را در صنایع مختلف پیدا کنند، قیمت مقرون به صرفه آن‌ها بود. ورق‌های رنگی به دلیل طول عمر بالایی که دارند می‌توانند به خوبی در مقابل رطوبت، سایش، زنگ زدگی مقاومت کنند. تمامی این دلایل به علاوه قیمت به نسبت پایین این ورق‌ها سبب شده است که ورق‌های رنگی بتوانند به عضو ثابتی از پوشش بدنه‌های سوله تبدیل شوند.

پوشش بدنه سوله با دیواره های تری دی پانل

در زمان‌های به‌خصوصی بعضی از صنایع و کسب و کارها نیاز دارند که سوله‌هایی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برپا کنند، در چنین زمانی دیواره‌های تری دی پانل که به صورت پیش ساخته ارائه می‌شود می‌تواند به صورت کامل نیاز آن‌ها را برطرف کند. زیرا این دیواره‌ها برای نصب و راه‌اندازی مدت زمان بسیار کوتاهی نیاز دارند.

 

بدنه سوله

 

دیواره‌های تری دی پانل دارای سه قسمت استایرن نسوز یا یونولیت، شبکه‌های مشک و در نهایت یک لایه بتن هستند. ضخامت کم، عایق قوی، مقاومت بالا علاوه بر تمام این‌ها وزن پایین این دیوارها سبب شده است که صنایع و کسب و کارهایی که به دنبال راه‌اندازی سوله در مدت زمان کوتاه هستند، بدون هیچ شکی به سراغ دیواره‌های تری دی پانل بروند.

پوشش بدنه سوله با ورق پلی کربنات

از اولین سوله‌ها تا الان سوله‌ها همواره تلاش کردند، جایگزین مناسبی به جای ساختمان‌ها باشند.، به همین دلیل مطمئناً نیازمند نورگیر پنجره و بخش‌های شفافی در ساختمان خود هستند. ورق پلی کربنات با مقاومت بالایی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

پوشش بدنه سوله با دیوار های بتنی و آجری

دلیل اصلی استفاده از سوله‌ها حذف کردن ساختمان‌ها است. شاید استفاده از دیوارهای بتنی آجری بر خلاف این اصل به نظر برسد، اما سوله‌هایی وجود دارند که همواره در معرض تحمل بار سنگین ضربات و موارد این چنینی هستند، به همین دلیل نیاز است برای برپایی و کمک به تحمل بار سوله از دیوارهای بتنی و آجری یا در تمام بخش‌های سوله یا در بخش‌های مشخصی استفاده شود.

مطمئناً استفاده از دیوارهای بتنی و آجری می‌تواند برای صنایع و مراکزی که کارهای سنگین دارند، گزینه بسیار مناسبی باشد.

پوشش داخلی بدنه سوله

همانگونه که اشاره کردیم از مزیت‌های خارق‌العاده پوشش‌های سوله‌ها وزن سبک آن‌ها است. در چنین زمان‌هایی این نکته قابل توجه قرار می‌گیرد که کارگاه‌ها و مراکز تولید و انبارها برای ارائه بهترین شرایط نیاز به حفظ دمای داخل سوله‌ها و کم کردن سر و صدا را دارند. وزن سبک پوشش سوله ها امکانات خارق العاده‌اس در اختیار مدیران قرار می‌دهد، اما در مقابل می‌توانند سبب از دست رفتن انرژی و خارج شدن سر و صدای زیاد از سوله و مزاحمت شود.

 

بهترین پوشش بدنه سوله

 

در چنین زمانی است که پوشش داخلی سوله می‌تواند تمامی این معایب را به صورت کامل از بین ببرد. زمانی که نصب پوشش بدنه سوله به اتمام می‌رسد، نیاز است، بدنه سوله به صورت کامل توسط پشم سنگ عایق‌بندی شود.

پشم سنگ به عنوان پوشش داخلی سوله می‌تواند به خوبی در برابر حرارت مقاومت داشته باشد. به همین دلیل برای حفظ دما و انرژی داخل سوله و ایجاد عایق صوتی گزینه فوق العاده‌ای است. پشم سنگ از الیاف سنگ آتشفشانی به نام بازالت تولید شده است. به همین دلیل در مقابل آتش سوزی تا ۱۰ ساعت مقاوم است و گزینه بی‌نقصی برای عایق بندی سوله است.

۴ نکته ضروری برای انتخاب پوشش بدنه سوله

زمانی که صحبت انتخاب پوشش بدنه سوله به میان می‌آید، مهم‌ترین نکته برای انتخاب بهترین گزینه ممکن کارایی سوله است. شما می‌توانید از بهترین نوع پوشش برای سوله خود استفاده کنید، اما در صورت اینکه با کارایی سوله سوله شما همخوانی نداشته باشد، نه تنها نمی‌توانید از مزایای پوشش سوله استفاده کنید، بلکه دچار معایب و ضررهای سنگینی می‌شوید.

به طور مثال نمی‌توان برای سوله‌های گلخانه‌ای از دیوارهای آجری یا بتنی استفاده کرد؛ باید حتماً از دیواره‌های پلی کربنات استفاده شود. برای انتخاب بهترین پوشش بدنی سوله به ۴ نکته مهم باید دقت کنید.

نکته اول: پوشش بدنه سوله باید در برابر ضربات شدید مقاوم باشد. همچنین تحمل بار زیاد را نیز داشته باشد.

نکته دوم: استفاده از پوشش‌های مقاوم در برابر رطوبت خیال شما را در فصل‌های سرد سال راحت می‌کند. همچنین اگر سوله‌های شما کاربردی همچون دامداری و کشتارگاه دارند، برای شست و شوی روزانه دچار مشکل نخواهید شد.

نکته سوم: معمولاً سوله‌ها بخشی از یک شهرک کارگاه هستند، استفاده از پوشش بدنه مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی می‌تواند در هنگام حادثه خسارت‌های ممکن را به حداقل برساند.

نکته چهارم: قرار دادن محل‌های مناسب در جهت نصب آبراها برای جلوگیری از تجمع آب باران همچنین قرار دادن محل‌های مناسب در جهت نصب در و پنجره الزامی است.

کلام پایانی

انتخاب و نصب پوشش بدنه سوله در مراحل پایانی قرار دارد. زمانی که تمامی کارها اعم دریافت مجوز ساخت و نصب اسکلت، پی ریزی و غیر انجام بگیرد، در این زمان نوبت انتخاب و نصب پوشش بدنه سوله است. مطمئناً در صورت انتخاب نکردن پوشش بدنه مناسب تمامی زحمات برای ساخت و بهره‌برداری سوله از میان می‌رود.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته در انتخاب پوشش بدنه سوله نوع کارایی سوله است. مطمئنا برای سوله ورزشی اگر از ورق‌های پلی کربنات استفاده شود، بعد از مدت کوتاهی هزینه‌های بسیار زیادی در جهت تعویض این اشتباه گریبانگیر مدیران و کارفرمایان خواهد شد. به همین دلیل در ابتدا نیاز است کارایی نوع سوله مشخص سپس با توجه به آن از میان گزینه‌های بسیار متنوع برای پوشش بدنه سوله بهترین نوع آن انتخاب شود.

ما در این مقاله به ارائه راهنمای انتخاب بهترین پوشش برای بدنه سوله پرداختیم تا شما بتوانید بدون هیچ نگرانی با بررسی مزایا و معایب انواع پوشش‌های بدنه به انتخاب بهترین گزینه برای کسب و کار خود بپردازید.

امتیاز