از مراحل پایانی طراحی و احداث سوله انتخاب و نصب سقف است که از مهم‌ترین بخش‌های سوله سازی در نظر گرفته می‌شود. در دهه‌های اخیر احداث و بهره‌برداری سوله‌های استاندارد مطابق با استانداردهای جهانی مورد توجه بسیاری از مدیران و کارفرمایان قرار گرفته است. زیرا در صورت رعایت کردن تمامی استانداردها امکان ایجاد خسارت ضررهای سنگین در طولانی مدت به شدت کاهش می‌یابد.

استاندارد سازی سوله به عوامل متعددی چون پی ریزی، اسکلت، مواد اولیه مورد استفاده بستگی دارد. از مهم‌ترین بخش‌هایی که کمک می‌کند تا سوله‌ها بتوانند از لحاظ استانداردی خود را به سطح جهانی نزدیک کند؛ همچنین تا سالیان سال امکان بهره‌برداری از سوله را برای کارفرمایان و مدیران فراهم کند، انتخاب سقف مناسب برای سوله است. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی نکات کاربردی جهت انتخاب بهترین پوشش برای سقف سوله می‌پردازیم.

سقف سوله چیست؟

سوله در واقع سازه‌های فلزی بسیار بزرگی با سقف‌های شیبدار هستند که بدون ستون و مانع اضافه محیطی بزرگ و کاربردی را در اختیار مدیران برای کاربردهای متفاوتی همچون انبار، واحدهای تولیدی، صنعتی، ورزشی، تعمیرگاه‌ها و گلخانه قرار می‌دهند.

سقف سوله

از مهم‌ترین بخش‌های سوله سازی که بعد از اسکلت‌بندی و فونداسیون انجام می‌شود، انتخاب و نصب سقف سوله است. انتخاب نوع متریال مورد استفاده در سقف سوله بستگی به عوامل بسیاری همچون محیط، کاربرد سوله، شرایط آب و هوایی در نهایت بودجه در نظر گرفته شده دارد.

چگونگی انتخاب سقف سوله

معمولاً انتخاب و نصب سقف سوله در مراحل پایانی همزمان یا زودتر در مواردی بعد از انجام پوشش دهی بدنه انجام می‌گیرد. نحوه انتخاب سقف سوله به عوامل بسیار متعددی همچون شرایط آب و هوایی، میزان بودجه سازندگان، در دسترس بودن مواد مورد نیاز، زمان بهره‌برداری از سوله و نوع کاربرد سوله بستگی دارد.

به همین جهت نیاز است مدیران و کارفرمایان برای انتخاب سقف سوله موارد متعددی را در نظر بگیرند، زیرا در صورت در نظر نگرفتن هرگونه از موارد ممکن است با ضررهای بسیار زیادی روبرو شوند.

در ابتدا سقف سوله محافظی کامل در مقابل شرایط آب و هوایی و نور خورشید است. در صورت اینکه احداث و راه‌اندازی سوله در مکان‌های پربارش باشد، مطمئناً ضد آب بودن سقف سوله از اهمیت دوچندانی برخوردار پیدا می‌کند.

در مقابل اگر محل راه‌اندازی سوله در مکان‌های خشک و آفتابی باشد، مقاومت ورق‌ها و متریال مورد استفاده در سقف سوله در مقابل نور خورشید مطمئناً در انتخاب سقف سوله تاثیرگذار خواهد بود و در نهایت از مهم‌ترین مسائلی که گاهی ۹۰ درصد دلیل انتخاب متریال اولیه سقف سوله از بودجه در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی سوله است.

در واقع بودجه مالی در راه‌اندازی سوله می‌توانند نقش قابل توجهی می‌کند. هر چند اکیداً پیشنهاد می‌شود در ابتدا کاربرد و مزایای متریال در سقف سوله در نظر گرفته شود سپس قیمت آن تا بتوان در سالیان متوالی به خوبی شرایط کار مساعد را فراهم کرد.

پوشش‌های متنوع سقف سوله

متریال بسیار متفاوتی برای احداث و راه‌اندازی سقف سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به ساندویچ پانل، دیواره‌های گالوانیزه و در نهایت ورق‌های پلی کربنات اشاره کرد. ما در ادامه به بررسی تمامی معایب و مزایای سه پوشش متداول استفاده در سقف‌های سوله می‌پردازیم.

سوله‌های داری سقف ساندویچ پانل

از پرطرفدارترین و پرکاربردترین پوشش‌های مورد استفاده برای سقف سوله ساندویچ پنل‌ها هستند. این نوع پوشش معمولاً در ساخت سوله‌های سبک بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل نامگذاری این نوع پوشش سه لایه بودن آن است. در واقع دو لایه ورق مانند همچون ساندویچ روی هم قرار می‌گیرند و قسمت میانی آن با فوم پر می‌شود که همین کار علاوه بر ایجاد وزن سبک می‌تواند عایق مناسبی در مقابل ضربات، رطوبت، نور خورشید و حوادث خارجی همچون زلزله باشد.

نکات انتخاب بهترین پوشش برای سقف سوله

مهمترین نکته‌ای که این متریال را به پرکاربردترین مواد اولیه برای پوشش دهی سقف سوله تبدیل کرده است، زمان کوتاه نصب و راه‌اندازی و در مقابل قیمت به نسبت پایینی است که دارد. ساندویچ پنل‌ها را می‌توان در سوله‌های صنعتی، سردخانه، آشیانه‌های هواپیما، سالن‌های ورزشی استفاده کرد.

سوله‌های داری سقف ورق‌های گالو نیزه

مطمئنا برای پوشش دهی سقف سوله آهن و فولاد می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما زنگ زدگی آهن و فولاد همواره مانع از استفاده آن در بسیاری از موارد می‌شود.

امروزه با پیشرفت علم و فناوری ماده‌ای به اسم آهن گالوانیزه تولید شده است که می‌تواند با پوشش دهی ورق‌های آهن و فولاد آن‌ها را در مقابل زنگ زدگی به خوبی مراقبت کند. به گونه‌ای که حتی اگر ورق‌های آهنی و فولادی دچار شکستگی شود یا از بین بروند به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.

به همین دلیل ورق‌های گالوانیزه برای پوشش دهی سقف سوله می‌توانند گزینه مناسبی باشد. این ورق‌ها با طول عمر بسیار زیادی که دارند و مقاومت در برابر خوردگی، پوسیدگی، زنگ زدگی، قیمت مناسب، هزینه تعمیر کم توانسته‌اند جایگاه خوبی در میان احداث کنندگان سوله برای پوشش دهی سقف سوله پیدا کنند.

سوله‌های داری سقف پلی کربنات

معمولاً سقف‌ها برای ایجاد سایه و مراقبت در مقابل شرایط آب و هوایی تهیه می‌شوند، اما بعضی از سوله‌ها نیازمند استفاده از نور خورشید هستند. ورق‌های پلی کربنات با عبور نور خورشید و مقاومت در برابر شرایط محیطی گزینه مناسبی برای گلخانه‌ها، سوله‌های فروشگاهی، دامداری‌ها یا سوله‌هایی که نیاز به نور خورشید دارند هستند.

پوشش سقف سوله

نکات کاربردی جهت انتخاب بهترین پوشش برای سقف سوله

همانگونه که اشاره کردیم، سقف سوله از مهم‌ترین بخش‌های احداث و راه‌اندازی سوله است. به همین دلیل نکات بسیاری در رابطه با سقف سوله باید رعایت شود. در ادامه به بررسی چهار نکته مهم در رابطه با انتخاب بهترین پوشش برای سقف سوله می‌پردازیم.

  • نکته اول: اگر قرار باشد تنها یک نکته در رابطه با انتخاب سقف سوله گفته شود، مطمئناً کاربرد سوله است. در واقع کاربرد سوله می‌تواند تعیین کننده نوع متریال مورد استفاده در سوله باشد.

به طور مثال اگر نیازمند پوششی باشید که بتواند نور خورشید را به خوبی از خود عبور دهد، مطمئناً هر چقدر که ورق‌های گالوانیزه در مقابل شرایط محیطی مقاوم باشند و قیمت پایینی داشته باشند، هیچگاه برای شما کاربردی نخواهند داشت. در مقابل ورق‌های پلی کربنات می‌توانند نیازهای شما را برطرف کند.

  • نکته دوم: معمولاً سوله‌ها بخشی از یک مجموعه بزرگ یا شهرک قرار دارند و گاهی نیز سوله‌ها در داخل شهر برای احداث باشگاه‌ها و موارد این چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در چنین زمانی جذابیت بصری و زیبایی ظاهری می‌تواند مسئله بسیاری از کسب و کارها باشد. در نتیجه علاوه بر کاربرد نوع سوله باید به زیبایی و جذابیت بصری متریال انتخابی نیز دقت شود.
  • نکته سوم: مطمئناً این نکته که تمامی جزئیات یک سازه مهندسی مهم می‌باشد، برای بسیاری از افراد فعال در حوزه ساخت و ساز مشخص شده است. سقف سوله از مهم‌ترین بخش‌های سوله است.

به همین دلیل برای طراحی و احداث آن باید از متخصصان کمک گرفته شود. زیرا در غیر این صورت می‌تواند مشکلات قابل توجهی برای مدیران و کارفرمایان ایجاد کند.

  • نکته چهارم: شاید تنها چیزی که در دنیا نمی‌توان تغییر داد گذر زمان است. بسیاری از کسب و کارها دارای محدودیت زمانی یا بازه زمانی مشخص شده هستند. به همین دلیل انتخاب متریال سقف می‌تواند در رعایت بازه زمانی بسیار تاثیر گذار باشد. در نتیجه نیاز است در انتخاب متریال مورد استفاده در سقف زمان بهره‌برداری و راه‌اندازی آن نیز مورد توجه قرار بگیرد.

کلام پایانی

ما در این مقاله به بررسی نکات کاربردی جهت انتخاب بهترین پوشش برای سقف سوله پرداختیم. زیرا سقف سوله از مهم‌ترین بخش‌های سوله است و می‌تواند نقش مهمی در بهره‌برداری مناسب از سوله ایفا کند.

توجه به کاربرد سوله، شرایط آب و هوای،ی شرایط محیطی زمان بهره‌برداری، بودجه در نظر گرفته شده می‌تواند نقش قابل توجهی در انتخاب بهترین نوع متریال برای سقف سوله را داشته باشد. مهم‌ترین نکته در اینجا اهمیت تعادل میان شرایط است. در واقع گاهی بودجه پروژه تعیین کننده انتخاب متریال سقف ، سوله است اما نکته مهم در نظر گرفتن طول عمر سوله‌ها است. در نتیجه باید متریالی مورد استفاده قرار گیرد که بتواند در طولانی مدت تمام نیاز مدیران و کارفرمایان را برطرف کند.

امتیاز