امروزه ساخت، احداث و راه‌اندازی سوله‌های ورزشی در میان افراد مختلف بسیار متداول شده است. زیرا می‌توان با هزینه بسیار پایین‌تر به نسبت ساخت ساختمان سوله ورزشی را در مکان‌های بسیار متفاوت و متنوع راه‌اندازی کرد.

مهم‌ترین نکته‌ای که گاهی برای استفاده از سوله‌های ورزشی ذهن افراد مختلف را درگیر خود می‌کند، فراهم کردن شرایط ایمنی مناسب برای ورزشکاران است. خوشبختانه امروزه با پیشرفت فناوری‌ها بهترین متریال و شرایط برای احداث و راه‌اندازی سوله ورزشی استاندارد فراهم شده است. استفاده از تیر ورق نیز می‌تواند در استاندارد سازی و ایمن سازی سوله‌های ورزشی نقش قابل توجهی ایفا کند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی تیر ورق بهترین گزینه برای ساخت سوله‌های ورزشی می‌پردازیم .

سوله و ورق سوله چیست؟

سوله‌ها سازه‌های فولادی یا آهنی بزرگی هستند که معمولاً دارای سقف‌های شیبدار با ابعاد و اندازه‌های متفاوت و بزرگ بدون ستون و مانع اضافه هستند.

ورق سوله در واقع ورق‌های فولادی بزرگی هستند که در ساخت اجزای مختلف سوله همچون تیر ورق، سقف سوله و بخش‌های مختلف آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه مزایای خارق‌العاده و بسیار زیادی در اختیار سوله سازان و کارگاه‌های سوله قرار می‌دهند.

مزیت‌های خارق‌العاده ساخت سوله‌های ورزشی با تیر ورق

از مهم‌ترین متریال مورد استفاده برای ساخت سوله‌های ورزشی تیر ورق است. در واقع تیر ورق‌ها یک تیره فلزی است که با تقویت‌های عرضی و عمودی می‌تواند گزینه خوبی برای ساخت سوله‌های ورزشی باشد.

تیر ورق سوله

سه ورق فولادی عریض که دو ورق به عنوان بال و یک ورق به عنوان جان تشکیل دهنده تیر ورق هستند که به عنوان ستون‌ها و تیره‌های افقی در سوله‌های ورزشی استفاده می‌شوند. در ادامه به مزایای خارق‌العاده‌ای که سبب شده است، همواره سازندگان سوله‌های ورزشی از تیر ورق‌ها استفاده کنند، خواهیم پرداخت.

استحکام و پایداری تیر ورق‌ها

اصول سوله سازی بر ساخت سازه‌های محکم و سبک وزنی است که می‌توانند امکانات خوبی را در اختیار کارفرمایان قرار دهد. حفظ استحکام و پایداری سوله‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا در صورت اینکه سوله‌ها استحکام و پایداری مناسب را نداشته باشند، هر چقدر هم که سبک وزن و کم هزینه ساخته شود نمی‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

حفظ استحکام و پایداری سوله‌ها به خصوص سوله‌های ورزشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از تیر ورق‌ها در سوله‌ها امکان تحمل بارهای سنگین و برخورداری از استحکام بالا را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. مهم‌ترین نکته در استفاده تیر ورق‌ها در سوله‌های ورزشی امکان ساخت سوله‌های ورزشی در چند طبقه است.

شخصی سازی سوله با تیر ورق

شخصی‌سازی شدن یک سازه مطمئناً مورد علاقه تمامی کارفرمایان است. زیرا نمی‌توان یک پیشنهاد را برای کاربردهای متنوع یا مشکلات متعدد ارائه داد. واقع استفاده از تیر ورق‌ها این امکان را در اختیار سازندگان می‌گذارد که بتوانند در هر ابعاد و اندازه و ساختاری که مورد نظر کارفرما است، سوله‌ها را طراحی و راه‌اندازی کنند.

سوله ورزشی فوتبال

در چنین شرایطی مطمئناً استفاده از تیر ورق‌ها در سوله‌های ورزشی می‌تواند امکانات خارق‌العاده‌ای در اختیار مدیران سوله‌های ورزشی قرار دهد. زیرا آن‌ها می‌توانند با توجه به سلایق و اطلاعات خود یک سوله شخصی سازی را طراحی و اجرا کنند.

زمان ساخت کوتاه با تیر ورق‌ها

 اگر گفته شود مهم‌ترین دلیل استفاده از سوله‌ها راه‌اندازی آن در مدت زمان کوتاهی است، مطمئناً هیچکس تعجب نخواهد کرد. تیر ورق‌ها با قابلیت اتصال سریع و آسانی که در اختیار سازندگان قرار می‌دهند می‌توانند زمان ساخت، راه‌اندازی در نهایت بهره‌برداری از یک سوله را تا حد زیادی کاهش دهند.

در واقع سوله‌های ورزشی جزو دست فعالیت‌های هستند که سود آن‌ها بستگی به بهره‌برداری سریع‌تر آن دارد. درنتیجه تیرهای ورق با کوتاه کردن زمان ساخت سوله‌ها می‌توانند کمک قابل توجهی به مدیران سوله ورزشی کنند.

قابلیت بازیافت تیر ورق‌ها

احتمالاً افرادی که در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، همواره شاهد از بین بردن ساختمان‌ها، محیط‌ها یا سوله‌های متفاوت هستند. احداث و راه‌اندازی سوله هرچند در مقابل احداث و راه‌اندازی ساختمان هزینه‌های به نسبت بسیار پایین‌تری را در بر می‌گیرد، اما خود این کار نیز هزینه بردار است.

 به همین دلیل امکان جابجایی سوله‌ها می‌تواند خیال بسیاری از افراد را از سرمایه‌گذاری خود راحت کند. استفاده از تیر ورق‌ها در سوله سازی این امکان را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد که بتوانند با نصب تیر ورق‌ها به وسیله پیچ و مهره امکان جابجایی آن‌ها  یا در نهایت بازیافت را به خوبی فراهم کنند.

مقاومت تیر ورق در مقابل حرارت

مطمئناً صحبت کردن از حوادث ناگوار مورد علاقه هیچکس نیست، اما حوادث همواره در کمین هستند و گاهی می‌توانند آسیب‌های قابل توجهی را برای افراد به همراه داشته باشند. تیر ورق‌ها با مقاومت بالایی که در مقابل آتش و گرما دارند می‌توانند نقش قابل توجهی در کم کردن خسارات در صورت بروز هرگونه حوادث و اتفاقات ناگوار را داشته باشند.

کاربرد متنوع تیر ورق

همانگونه که اشاره کردیم تیر ورق‌ها دارای قابلیت‌ها و مزایای خارق‌العاده‌ای هستند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها و مراکز سوله سازی نه تنها برای ساخت سوله‌های ورزشی بلکه برای ساخت انواع سوله‌ها از تیر ورق‌ها استفاده می‌کنند.

در واقع اگر تیر ورق‌ها گزینه مناسبی برای استفاده در سوله‌های ورزشی نبودن مطمئناً هیچکس از آن برای استفاده در ساخت سوله‌های دیگر نیز استفاده نمی‌کرد. سوله‌های ورزشی نقش حفظ امنیت و ایجاد سلامتی را برای افراد دارند. به همین دلیل امنیت آن‌ها بسیار مهم است. استفاده از تیر ورق‌ها می‌تواند خیال سازندگان را از هر لحاظ راحت کند.

مراحل ساخت سوله ورزشی به وسیله تیر ورق

سوله ورزشی جزو دسته سازه‌هایی است که برای برگزاری و استفاده فعالیت‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس، بوکس و غیره طراحی و بهره‌برداری می‌شود. معمولاً پوشش این نوع ساختمان‌ها و سوله‌ها از پوشش‌های فلزی و بتنی است.

برای بهره‌برداری و احداث سریع سوله‌های ورزشی از ماشین آلات برش و خم کننده فلز استفاده می‌شود. از بهترین متریالی که می‌توان برای ساخت و طراحی سوله‌های ورزشی استفاده کرد، تیر ورق‌ها هستند.

ساخت سوله ورزشی

به صورت کلی برای ساخت سوله‌های ورزشی از مصالح سنگین و بتنی کمتری استفاده می‌شود.

۵ مرحله اصلی برای ساخت سوله‌های ورزشی به وسیله تیر ورق شامل

  • مرحله اول: انتخاب نوع ورزش و مشخص کردن متراژ سوله با توجه به نوع ورزش است. در واقع نوع ورزش تعیین کننده متراژ، کاربرد و بسیاری از موارد سوله ورزشی هستند.به طور مثال برای سوله‌های ورزش فوتبال مطمئنا متراژ بسیار بیشتری به نسبت سوله‌های ورزش تنیس مورد نیاز است.
  • مرحله دوم: طراحی نقشه با توجه به خواست کارفرما آغاز می‌شود. در واقع خاصیت شخصی‌سازی شدن تیر ورق‌ها اینجا می‌تواند بسیاری از مشکلات کارفرما و سازنده را حل کند.
  • مرحله سوم: در این مرحله اقدامات لازم جهت بررسی سازه‌ها و مواد مورد نیاز نصب و راه‌اندازی سوله انجام می‌گیرد.
  • مرحله چهارم: ساخت مواد مورد نیاز سوله در کارخانه به گونه‌ای که تمامی موارد به صورت آماده طراحی و ساخته می‌شود.
  • مرحله پنجم و مرحله پایانی: انتقال اجزای آماده و نیمه آماده سوله برای نصب و راه‌اندازی در محل تعیین شده است.

کلام پایانی

سوله‌های ورزشی جزو دسته سوله‌هایی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته است. زیرا توانسته است، فضای بدون مانع و ستون اضافه در اختیار مدیران قرار دهد.

به گونه‌ای که هزینه ساخت و راه‌اندازی آن می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. همانگونه که اشاره کردیم استفاده از تیر ورق‌ها می‌تواند از هر لحاظ مزیت‌های قابل توجهی در اختیار سازندگان سوله قرار دهد.

تیر ورق‌ها می‌توانند با ایجاد استحکام امنیت را برای کارفرمایان فراهم کنند. همچنین با فراهم کردن شرایط شخصی سازی کردن فضا مطمئناً می‌تواند بسیاری از نیازهای کارفرما را برطرف کرده. در مقابل این امکان را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند که بتواند به بهترین نحو تمام آنچه که مورد نظر کارفرما است را طراحی و راه‌اندازی کنند. به همین دلیل تیر ورق بهترین گزینه برای ساخت سوله‌های ورزشی است.

امتیاز