از زمان انقلاب صنعتی و بعد از آن روز به روز بر تعداد شرکت‌ها و کارهاگاه‌های صنعتی افزوده می‌شود. فراهم کردن فضایی بزرگ و سرپوشیده بدون ستون‌های مزاحم و مکان‌های پرت از ضرورت بسیار بالایی برای شرکت‌ها و صنایع مختلف برخوردار شد.

به همین دلیل روز به روز استفاده از سوله‌ها در صنایع و شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند. امروز سوله‌های صنعتی از مواد مختلفی همچون بتن و فلز ساخته می‌شوند. مواد استفاده شده در ساخت سوله بسیار بستگی به هدف و کارایی شرکت‌ها و صنایع مختلف دارد.

به گونه‌ای که هرکدام از سوله‌های صنعتی دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب منحصر به فردی هستند. ما در این مقاله به بررسی کاربردهای سوله صنعتی و مهم‌ترین نکات انتخاب بهترین سوله برای مدیران و کارفرمایان شرکت‌ها و کارگاه‌های صنعتی می‌پردازیم.

سوله‌های صنعتی و ویژگی‌های آنها

اگر قرار باشد شرکت‌ها و صنایعی که نیازمند اماکن وسیع و بدون محدودیت و همچنین سرپوشیده هستند را نام ببریم باید نام ۹۹ درصد صنایع و شرکت‌ها برده شود. در واقع تمامی شرکت‌ها نیازمندی فضای یک دست و بدون مزاحمت برای تولید، انبار یا فعالیت‌های دیگر هستند. سوله‌های صنعتی با فراهم کردن سازه‌های بزرگ و سرپوشیده در ابعاد مورد نظر کارفرمایان توانسته‌اند به خوبی نیاز شرکت‌ها را برآورده کنند. سوله‌های صنعتی دارای ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

حذف محدودیت فضا با سوله‌های صنعتی

ساختمان‌های آجری و قدیمی فضاهای کوچک و منحصر به فردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به گونه‌ای که تغییر در این فضاها گاهاً بسیار هزینه بردار و مشکل است. در مقابل سوله‌های صنعتی می‌توانند فضای بزرگ و بدون محدودیت و پرتی در هر ابعاد و اندازه‌ای که نیاز است را در اختیار کارفرمایان قرار دهند.

دستگاه‌هایی که برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً دارای ابعاد و ارتفاع بسیار زیاد هستند که ساخت و تهیه ساختمان‌هایی که به بتوان این تجهیزات را قرار دارد با این ابعاد و اندازه معمولاً بسیار هزینه بردار و زمانبر است.

کاربرد سوله صنعتی

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های سوله‌های صنعتی که باعث علاقه بسیاری از مدیران و کارفرمایان شده است، حذف محدودیت اندازه و شخصی‌سازی سوله است.

یکدستی منحصر به فرد سوله

همانگونه که قبلاً اشاره کردیم سوله‌ها می‌توانند فضایی بزرگ و بدون هیچ ستون و محدودیت را در اختیار مدیران و کارفرمایان قرار دهند. حال این فضای بزرگ و بدون محدودیت که بسیار ساده است به گونه‌ای که از هر قسمت سوله که به آن نگاه کنیم می‌توانیم تمام قسمت‌های دیگر سوله را ببینیم می‌تواند محیط مناسبی برای جابجایی قرار گرفتن انواع ماشین آلات و وسیله‌های سنگین را برای مدیران و کارفرمایان به خوبی فراهم کند.

فراهم کردن ارتفاع زیاد به وسیله سوله‌های صنعتی

فضاهای بلند و یکدست احتمالاً اولین نیاز هر مجموعه تولیدی است. همچنین می‌تواند فضایی مناسب را برای مونتاژ انواع ماشین آلات بزرگ را به خوبی فراهم کند. همچنین امکان انبار کردن مواد و اقلام بیشتری را در متراژ کمتر برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.

نصب آسان تجهیزات و مدیریت آن‌ها به وسیله سوله صنعتی

همانگونه که اشاره کردیم سوله‌های صنعتی فضای یک دست و ساده‌ای را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهند. همین فضای یک دست و ساده که معمولاً به صورت مربع یا مستطیل هستند، بهترین و راحت‌ترین فضا را برای نصب انواع تجهیزات همچون برق، گاز، سیستم تهویه، سیستم امنیتی و در نهایت کنترل فضاهای صنعتی فراهم می‌کند. همین کار علاوه بر کم کردن بسیاری از هزینه‌ها کنترل فضاهای صنعتی را بسیار راحت‌تر می‌کند.

سوله های صنعتی فراهم کردن استحکام بالا در کنار وزن سبک

مطمئناً اگر سوله‌ها دارای وزن بالایی بودن امکان ساخته شدن آن‌ها در کارخانه سپس نصب آن‌ها در مکان وجود نداشت و در مقابل وزن سبک دلیل مناسبی بر نداشتن استحکام نیست. سوله‌های صنعتی با وزن سبک در عین حال استحکام بالای خود توانسته‌اند به خوبی نیاز صاحبان صنایع را برطرف کنند.

انتخاب بهترین نوع سوله‌های صنعتی

بدون هیچ شکی افرادی که به دنبال تهیه سوله‌های صنعتی هستند، جزو شرکت‌دارها و صاحب صنایع بزرگ قرار دارند. مدیران و کارفرمایان صنایع بزرگ برای انتخاب سوله‌های صنعتی دو گزینه در مقابل خود خواهند دید که با توجه به کاربرد سوله، نیاز آن‌ها، مساحت و فضای مورد استفاده می‌تواند انتخاب شود.

سوله فلزی صنعتی

سوله فلزی صنعتی همانگونه که از نامش مشخص است، از فلز تهیه شده است. به همین دلیل دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل آسیب و فشار در اختیار کارفرمایان می‌گذارد. همچنین می‌تواند بارهای بسیار سنگین همچون جرثقیل‌های بزرگ را تحمل کند.

کاربردهای سوله‌ صنعتی

از مهمترین مزیت‌هایی که سبب شده است، سوله‌های فلزی صنعتی مورد علاقه بسیاری از کارفرمایان باشند نصب سریع و راه‌اندازی سریع این سوله‌ها است. زیرا تمامی اجزای سازنده سوله‌های صنعتی از قبل در کارخانه تهیه شده‌اند و فقط در محل نصب و راه‌اندازی مونتاژ می‌شوند. همین کار امکان نگهداری و تعمیر آسان سوله‌های صنعتی را به خوبی فراهم می‌کند. در مقابل سوله‌های صنعتی دارای عمر بسیار زیادی هستند. اگر بخواهیم از معایب سوله‌های فلزی صنعتی بگوییم مطمئناً مقاومت کم در برابر سایش و زنگ زدگی، انتقال حرارت و مقاومت به نسبت پایین در برابر آتش سوزی و انتقال صدا از جمله معایب سوله‌های فلزی صنعتی هستند.

سوله بتنی صنعتی

سوله‌های بتنی صنعتی از بتن و فلز ساخته شده‌اند. در مقابل سوله‌های فلزی از تحمل بار کمتری برخوردار هستند. همچنین پایداری کمتری در مقابل حوادث طبیعی همچون زلزله دارند، ولی برای مکان‌هایی که نیاز به عایق حرارتی دارد، گزینه مناسبی است. برای مکان‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر سایش مقاومت در برابر مواد شیمیایی در نهایت مقاومت در برابر صدا دارند، مطمئناً سوله‌های بتنی صنعتی گزینه خارق‌العاده‌ای است.

مهم‌ترین نکات انتخاب بهترین سوله

تفاوت سوله صنعتی با دیگر سوله‌ها

شاید در ابتدا به نظر برسد که ظاهر سوله‌های صنعتی با دیگر سوله‌ها سبب تفاوت آن‌ها است، اما در واقع ظاهر و گاهی اندازه آن‌ها یکسان است و سوله صنعتی در کارایی با دیگر سوله‌ها تفاوت دارند.

البته ساخت و ساز، پی ریزی و اسکلت سوله‌های صنعتی با دیگر سوله‌ها نیز متفاوت است. در واقع هر سوله با توجه به هدف و کارایی خود و نیاز کارفرما دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. به طور مثال سوله‌های گلخانه یا کشاورزی معمولاً به صورت یک دست طراحی نمی‌شوند. بلکه به صورت طبقه بندی شده و قسمت به قسمت طراحی و راه‌اندازی می‌شوند و در مقابل سوله‌های صنعتی در بیشتر موارد به صورت فضاهای بزرگ و یک دست طراحی و ساخته می‌شوند.

از دیگر نکاتی که سبب تفاوت سوله‌های صنعتی با دیگر سوله‌ها می‌شود اهمیت حفظ و رعایت ایمنی و استقامت بالا چندین برابر در سوله‌های صنعتی بیشتر از سوله‌های عادی است. به همین دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مقاوم از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات ساخت و طراحی سوله صنعتی است. زیرا سوله صنعتی باید بتواند به خوبی در مقابل وزن، زنگ زدگی، سایش، خمیدگی مقاومت کند.

طراحی و نصب سوله‌های صنعتی امری کاملاً فنی و مهندسی شده است و نیازمند تجربه و دانش زیادی است. در صورت اینکه سازنده و کارفرمای ساخت سوله‌های صنعتی تجربه و مهارت کافی را نداشته باشند، حتی در صورت استفاده از گران‌ترین و بهترین متریال مطمئناً پروژه ساخت سوله‌های صنعتی با شکست روبرو می‌شود و ضررهای سنگین مالی و جانی به همراه خواهد داشت.

کلام پایانی

مطمئناً زمانی که از شهری به شهر دیگر مسافرت می‌کنید، شهرک‌ها و کارخانه‌های بسیاری را خواهید دید. دلیل دیدن این شهرک‌ها و کارخانه‌ها خارج از شهر این است که معمولاً کارخانه‌ها به دلیل سر و صدا و هزینه‌های بالای احداث کارخانه در داخل شهر در اطراف شهرها احداث می‌شوند. به همین دلیل آن‌ها نیازمند مکان‌هایی با وسعت زیاد هستند که بتواند نیاز‌های خود را به خوبی برطرف کنند. ما در این مقاله به کاربردهای سوله صنعتی و مهم‌ترین نکات انتخاب بهترین سوله پرداختیم تا شما بتوانید با دقت نظر فراوان بهترین سوله را با توجه به نیاز خود تهیه کنید.

امتیاز