ساخت سوله فلزی از جمله موضوعات چالشی و پرکاربرد در دنیای صنعت است. با توجه به مصارف فراوان این نوع سوله و بحث قیمت‌گذاری آن از یک سو و مواردی مانند مراحل ساخت، آموزش و هزینه‌های مرتبط با این کار از سوی دیگر، در نوشتار پیش رو به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

با ما در مطالعه این متن همراه شوید.

ساخت سوله فلزی

مراحل ساخت سوله فلزی: از مشاوره تا اجرا…

سوله فلزی از کاربردی‌ترین نمونه‌های این نوع سازه است که همه روزه در صنایع گوناگون شاهد مصارف آن هستیم. تنوع نمونه‌های موجود در انواع سوله سبک و سوله سنگین، مراحل اجرای آن در کنار تنوع قیمت و شیوه‌های ساخت، پروسه‌ای طولانی را در این مسیر تشکیل می‌دهد که با اولویت‌هایی نیز همراه است.

از جمله این موارد می‌توان به نقش مهم طراحی سوله فلزی در نخستین گام اشاره نمود. موردی که بی‌شک بر قیمت نهایی و هزینه‌های انجام پروژه ساخت موثر بوده و مسیر ساخت را تاحد زیادی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

متریال کاربردی برای ساخت و کیفیت آن نیز از دیگر مواردی است که بر ساخت یا مونتاژ این نوع سازه و قیمت نهایی آن موثر است.

پیشنهاد می‌شود برای نتیجه‌گیری بهتر در این مورد مرحله مشاوره با کارشناس را در برنامه ساخت سوله فلزی الزاما مد نظر قرار دهید.

در ادامه مطلب بیشتر در این مورد گفتگو خواهیم کرد.

با ما همراه بمانید.

قیمت و هزینه ساخت سوله اسکلت فلزی

برخلاف تصور رایج، متراژ سوله اصلی‌ترین عامل در قیمت آن نیست و موارد متعددی در این مورد تاثیرگذارند.

در این بخش از مطلب قصد داریم این موارد را مرور کرده و درباره هر یک توضیحاتی را به اختصار در اختیار شما قرار دهیم.

محل ساخت: محل ساخت سوله و جنس زمینی که ساخت بر روی آن انجام می‌شود در قیمت نهایی بسیار موثر است. فاصله محل ساخت تا مکانی که مواد اولیه و تجهیزات از آنجا به محل احداث منتقل می‌شود نیز به نوبه خود بر این قیمت‌گذاری موثر و مرتبط با هزینه و چالش‌های مربوط به جابجایی و مخارج حمل و نقل است.

جنس زمین: قرارگیری سوله بر روی زمین نیاز به انتخاب آن و تاثیر هزینه‌های مرتبط با مستحکم‌سازی آن هر یک به‌نوعی بر محاسبه قیمت نهایی نقش دارند.

متریال مصرفی: مواد اولیه مصرفی در ساخت سوله فلزی از مهم‌ترین مواردی به‌شمار می‌آیند که در قیمت نهایی این سازه تاثیر داشته و آن را تعیین می‌کنند.

مساحت سوله: این مورد با تاثیر بر میزان متریال مصرفی از یک سو و تاثیر زیادی که در تفاوت طراحی دارد نقش خود را در این مورد ایفا می‌کند. برای مثال یک سوله فلزی با دیوارهای بزرگ بدون شک به مقاوم‌سازی بیشتری در مقابل عوامل طبیعی نظیر باد و طوفان نیاز دارد.

قیمت ساخت سوله فلزی بر چه مبنایی است؟

محاسبه قیمت ساخت سوله فلزی بر اساس متر مربع بوده و علاوه بر موارد ذکر شده، هزینه طراحی اولیه و نقشه‌برداری جهت ساخت اسکلت نیز به‌ آن افزوده می‌شود. گرچه در عمل محاسبه دقیق و اعلام یک عدد قطعی کار چندان ساده‌ای نیست.

دلیل این موضوع هم تفاوت‌های موجود و نیز مواردی است که حین کار پیش آمده و محاسبات را دستخوش تغییراتی می‌کند. بخش مهمی از این تغییرات می‌تواند به موضوع طراحی متفاوت مربوط باشد که اغلب به سلیقه سفارش دهنده مربوط است.

ساخت سوله و اسکلت فلزی…

در ساخت سوله با اسکلت فلزی از متریال و تجهیزات متنوعی از جنس فلز استفاده می‌شود که شامل ورق‌های ضخیم پروفیل و پوششی، عایق‌ها، نبشی، تیرآهن و پیچ و مهره است. هر یک از این ملزومات نیز به‌نوبه خود دارای کیفیت و قیمت‌گذاری بر اساس میزان مرغوبیت هستند که بر قیمت نهایی آنها موثر است.

بدیهی است استفاده از متریال با وزن و ضخامت کمتر می‌تواند قیمت تمام شده سوله را کمتر کند. البته باید در نظر داشت که استفاده از این مصالح سبک  به تولید سوله‌ای با مقاومت کمتر منجر می‌شود.

این موضوع در سوله‌های دامپروری نسبت به نمونه‌های صنعتی اغلب با هزینه کمتر همراه بوده و بسیاری به آن روی می‌آورند.

کارشناسی این نکته با توجه به شرایط جغرافیایی محل ساخت سوله و الزامات کاربردی آن صورت می‌گیرد.

از آموزش ساخت سوله چه می‌دانیم؟

سوله‌سازی و ساخت سوله فلزی نیز مانند دیگر انواع سازه نیازمند آگاهی از مراحل کار و تقسیم‌بندی مهندسی شده آنهاست. در این مورد نیز اجرای متوالی و اولویت‌بندی شده مراحل کار به انجام کیفی، بهینه و به‌صرفه این کار منجر شده و صرفه‌جویی در زمان و هزینه را برای کارفرمایان و سازندگان این سوله‌ها به‌دنبال خواهد داشت.

این کار بدون وجود آموزش‌های لازم تقریبا غیرممکن بوده و اغلب موفقیت چندانی در پی نخواهد داشت.

از اولویت‌های مهم در آموزش‌های مربوط به ساخت سوله، یادآوری و آموزش مراحل پیش از ساخت و طی مراحل اداری این کار است که بدون انجام آنها مجوز بهره‌برداری از سوله صادر نخواهد شد.

تعیین نوع کاربری و وزارت‌خانه متبوع که سوله برای کار بر طبق قوانین آن ساخته می‌شود و نیز مواردی مانند محل و چگونگی ساخت سوله فلزی بخش مهمی از این مراحل هستند.

پس از طراحی و تصویب طرح ساخت سوله، خرید زمین مناسب و کارشناسی‌های لازم برای پیاده‌سازی این طرح و ساخت سوله در آن، خاک‌برداری و اجرای فونداسیون نیز مراحل بعدی هستند.

مواردی مانند تراز بودن زمین که به کاهش هزینه‌های ساخت کمک شایانی می‌کند از جمله مواردی است که در این که در این آموزش‌ها به آنها اشاره می‌شود.

اجرای مراحل کف‌سازی که می‌تواند همزمان با اجرای سوله باشد، نصب سازه و برپایی آن شامل مراحل حمل، نصب ستون‌ها و در نهایت نصب سایر قطعات نیز هر یک بخشی از این آموزش‌های ساخت سوله فلزی هستند.

ساخت سوله فلزی

مراحل ساختمانی کار نیز شامل نصب سقف به روش مورد نظر، دیوارکشی و نصب درب و پنجره و نورگیر است.

جرثقیل از بخش‌های دیگری است که در صورت لحاظ شدن در ساخت سوله فلزی در این مرحله نسبت به نصب آن اقدام می‌شود.

برق و تاسیسات سوله و ژنراتورهای مورد استفاده، یو اس پی برای تامین برق در زمان قطعی احتمالی و نیز نویزگیر در مراحل پایانی به سوله اضافه می‌شوند.

در نهایت و با نصب سیستم‌های نظارتی، امنیتی و کنترل تردد و اعلان و اطفاء حریق نصب و پروژه ساخت سوله فلزی به پایان می‌رسد.

کلام آخر…

ساخت و نصب سوله از امور مهندسی بوده و نیازمند کارشناسی و محاسبات دقیق است. هم‌چنین اجرای صحیح و مقرون به‌صرفه این نوع سازه را می‌توان با مشاوره پیش از ساخت بهتر عملی نمود.

جهت انجام مشاوره رایگان در کلیه موارد مربوط به این فیلد کاری و نیز ثبت سفارش ساخت سوله می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۱۹۳۱۵۰ تماس برقرار نمایید.

پیشنهاد آخر ما برای سفارش دهندگان این سازه‌های مفید و کاربردی، بهره‌مندی از آموزش‌های مربوط به ساخت سوله فلزی به روش علمی و بهینه است.

امتیاز