بسیاری از رشته‌های ورزشی محبوب در میان جوانان ایرانی مانند والیبال، بسکتبال، فوتسال، شنا، ژیمناستیک و… نیاز به سالن‌های ورزشی دارد و این موضوع باعث شده است تا ساخت چنین فضاهایی بسیار حائز اهمیت باشد. برای ساخت سالن‌های ورزشی روش‌های متعددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به ساخت سوله ورزشی، ساخت ساختمان‌های بتنی برای تعبیه سالن ورزشی و… اشاره کرد. باوجوداینکه راهکارهایی مانند ساخت ساختمان‌های بتنی برای تعبیه سالن ورزشی وجود دارد، اما سازندگان ترجیح می‌دهند تا از روش سوله سازی بهره ببرند و با استفاده از این روش، سالن ورزشی خود را بنا کنند.

در ادامه این مطلب به بررسی موضوعات مرتبط با ساخت سالن ورزشی می‌پردازیم و مواردی مانند مراحل ساخت سوله ورزشی، هزینه ساخت سوله ورزشی، نکات مهم در ساخت سوله ورزشی و… را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساخت سوله

مزایای ساخت سوله ورزشی نسبت به انواع دیگر سازه‌ها

در قسمت قبلی بیان کردیم که سازندگان و مجریان طرح‌های ساختمانی، ساخت سوله ورزشی را به ساخت ساختمان‌های بتنی و سایر انواع سازه‌ها ترجیح می‌دهند. در این بخش از مطلب ساخت سوله ورزشی به بررسی چرایی این موضوع می‌پردازیم.

قیمت ساخت سوله ورزشی نسبت به هزینه ساخت سایر سازه‌ها پایین‌تر است و این موضوع را می‌توان مهم‌ترین دلیل سازندگان برای برگزیدن سوله ورزشی در نظر گرفت زیرا همواره در پروژه‌های عمرانی موضوعات مالی در اولویت قرار دارند. نکته بعدی که باعث می‌شود تا ساخت سوله ورزشی نسبت به ساخت سایر انواع سازه‌ها ارجحیت داشته باشد، تعریف سوله و عدم وجود ستون در سوله‌ها است. همان‌طور که می‌دانید برای برگزاری اکثر مسابقات ورزشی نباید هیچ‌گونه ستون یا دیواره‌ای در بخش مورداستفاده ورزشکاران قرار داشته باشد و این موضوع باعث شده تا ساخت سوله ورزشی بسیار موردتوجه قرار گیرد. از دیگر مزایای استفاده از سوله ورزشی می‌توان به ویژگی جابه‌جایی سوله‌های ورزشی اشاره کرد.

روش ساخت سوله‌های ورزشی

پس از اینکه دریافتیم ساخت سوله ورزشی نسبت به سایر انواع سازه‌ها، انتخابی منطقی‌تر و صحیح‌تر است، قصد داریم تا روش‌های ساخت این سازه را مورد بررسی قرار دهیم.

برای ساخت سوله‌های ورزشی می‌توانیم از یکی از دو نوع سوله تیر ورق و یا سوله خرپایی استفاده کنیم. سوله خرپا باتوجه‌به وزن سبک‌تر و قیمت مناسب‌تر برای سوله‌هایی که دهانه آن‌ها بیش از ۲۰ متر است، پیشنهاد می‌شود. برای ساخت سوله‌های ورزشی با دهانه کمتر از بیست متر نیز می‌توانیم از سوله‌های تیرورق استفاده نماییم.

مراحل ساخت سوله ورزشی

برای اینکه بخواهیم یک سوله ورزشی را احداث کنیم، در وهله اول باید تعیین کنیم که قرار است این سوله به چه ورزش‌هایی اختصاص یابد. هر ورزشی نیاز به فضا و ابعاد مخصوص خود دارد و این موضوع باعث می‌شود تا تعیین ورزش مدنظر اساسی‌ترین گام ساخت سوله ورزشی باشد. معمولاً سازندگان برای صرفه‌جویی در ساخت سوله ورزشی، سالن‌های ورزشی چندمنظوره‌ای را می‌سازند که ورزشکاران چند رشته ورزشی بتوانند از آن استفاده نمایند.

پس از اینکه تعیین کردیم که سوله مدنظر را برای چه ورزشی خواهیم ساخت، می‌بایست مراحل ساخت سوله ورزشی را یک‌به‌یک طی کنیم. مراحل ساخت سوله به شرح زیر است:

  • بررسی شرکت‌های سازنده سوله‌های ورزشی و برگزیدن شرکتی معتبر
  • طراحی سوله و بررسی شرایط انجام ورزش مدنظر
  • تخصیص زمین برای ساخت سوله
  • تولید سوله توسط شرکت سوله سازی
  • پایه‌ریزی و اجرای فونداسیون سوله
  • ساخت و اجرای مواردی مانند درب و پنجره‌ها، پوشش سقف و…
  • اجرای و نصب تأسیسات برقی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

مهم‌ترین نکته در ساخت یک سوله ورزشی، همکاری با شرکتی باتجربه و مطمئن است؛ بدین منظور شما می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۱۹۳۱۵۰ تماس بگیرید و علاوه بر دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان، سفارش ساخت سوله ورزشی مدنظر خود را ثبت نمایید.

نکات مهم در ساخت سوله ورزشی

در ساخت سوله ورزشی باید نکات مهمی را می‌بایست در نظر گرفت که از جمله آنها می‌توان به ابعاد زمین‌های ورزشی، تهویه سالن و روشنایی سوله ورزشی اشاره کرد.

ابعاد زمین‌های ورزشی:

همان‌طور که بیان کردیم، بنیادی‌ترین موضوع در ساختن سوله‌های ورزشی، تعیین ورزش مدنظر و درنظرگرفتن ابعاد  زمین ورزشی موردنیاز آن ورزش است. به طور مثال، برای ورزشی مانند فوتسال به زمینی در ابعاد طولی ۲۵ الی ۴۲ متر و ابعاد عرضی ۱۵ الی ۲۵ متر نیاز داریم. علاوه بر زمین ورزشی، باید فضای موردنیاز برای اماکنی مانند رختکن، جایگاه تماشاگران، ورودی‌ها و خروجی‌ها، نیمکت مربیان و فضای خالی میان این موارد را نیز در نظر داشته باشیم و در طراحی خود بگنجانیم. ارتفاع سوله ورزشی نیز مشخصه بسیار مهمی است که معمولاً برای سالن‌های چندمنظوره، ارتفاع را ۷ متر در نظر می‌گیریم.

تهویه سالن:

باتوجه‌به اینکه در سوله‌های ورزشی، ورزشکاران در حال تحرک هستند و به شکل شدیدی تنفس می‌کنند، تهویه سالن امری حائز اهمیت است و باید مطمئن شویم که سالن ورزشی مدنظر از تهویه هوای مناسب و مطلوبی برخوردار باشد. علاوه بر سیستم تهویه هوا، مواردی مانند عایق بودن سقف و دیوارهای سوله، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و… از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و شما به‌عنوان سفارش‌دهنده می‌توانید توضیحات لازم را از سازنده سوله دریافت نمایید.

روشنایی سوله ورزشی

نور موردنیاز در سالن‌های ورزشی، نور کافی و غیر مزاحم است و این نور باید به شکلی باشد که برای دید ورزشکاران و داوران مشکلی را ایجاد نکند. نکته جالب‌توجه این است که حتی نور موردنیاز در سالن‌های ورزشی نیز به ورزش مدنظر بستگی دارد، به‌طوری‌که در ورزشی مانند فوتسال، نور می‌بایست در همه‌جای سالن یکنواخت و کافی باشد اما در ورزشی مانند پینگ‌پنگ، قسمتی که بازی در حال انجام است، می‌بایست روشن‌تر و پرنورتر از سایر امکان سالن مانند بخش تماشاگران باشد.

هزینه ساخت سوله ورزشی

در حالت کلی نمی‌توان رقمی را به‌عنوان هزینه ساخت سوله ورزشی در نظر گرفت زیرا هزینه ساخت چنین سازه‌ای به موارد متعددی مانند ابعاد سوله، دستمزد شرکت سازنده، هزینه تجهیزات مانند کف‌پوش، سیستم‌های تهویه هوا، رختکن و … بستگی دارد. شما می‌توانید با شماره تماس ذکرشده در بخش قبلی تماس بگیرید و از هزینه‌ ساخت سوله ورزشی مطلع شوید.

جمع‌بندی

صنعت سوله سازی امروزه در ایران پیشرفت‌های شایان توجهی را پشت سر گذاشته است و شرکت‌های متعددی در ایران، ساخت سوله را به نحو احسن انجام می‌دهند. اگر شما علاقه‌مندید تا در ارتباط با ساخت سوله، سوله سبک و سوله سنگین نیز اطلاعاتی را به دست آورید، کافی است تا بر روی نام این موارد کلیک کنید.

با مطالعه متن بالا دریافتیم که ساخت سوله ورزشی روشی بسیار به‌صرفه و منطقی برای تعبیه سالن ورزشی است و اگر شما عزیزان ساخت این سوله ورزشی را به شرکت متخصص بسپارید، فضای ورزشی ایده‌آلی را خواهید داشت. پس در ساخت سوله ورزشی تردید نکنید و برای سفارش ساخت سوله با شماره‌تلفن ۰۹۱۲۱۱۹۳۱۵۰ تماس بگیرد. در پایان امید است که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

امتیاز